Dzirkstele.lv ARHĪVS

“Typical” – viss par un ap pastkartēm

Aiva Kozlovska

2021. gada 23. marts 00:00

576
“Typical” – viss par un ap pastkartēm

Gulbenietes Elīnas Bērziņas uzņēmums “Typical” šogad augustā svinēs septiņu gadu jubileju. “Typical” ir sociālais uzņēmums, kas nodarbojas ar suvenīru un dizaina lietu ražošanu – pastkartēm, apsveikumu kartītēm un dāvanu komplektiem.
Elīnas komandā ir pieci cilvēki – viņa pati un četri brīvprātīgie.
Jaunākā pastkaršu kolekcija stāsta par cilvēka un dzīvnieka attiecībām un ir veidota ar mērķi informēt sabiedrību par vardarbību pret dzīvniekiem, pusi no ienākumiem ziedojot Alūksnes dzīvnieku patversmei “Astes un Ūsas”.
Nes vēstījumu par sociālām problēmām
Ja parasti ar pastkartēm uzņēmums cenšas palīdzēt sociāli neaizsargātām grupām, tad šoreiz tiek turpināts runāt par sociālām problēmām. Šoreiz tēma ir par cilvēka un dzīvnieka attiecībām. Jaunākā kartīšu kolekcija sastāv no divu veidu pastkartēm, bet tās ir ar vienu vēstījumu.
Viena no kolekcijām - pastkaršu trio, kura ir tapusi sadarbībā ar mozaīkas mākslinieci Lindu Riņķi, stāsta par sociālu problēmu – vardarbību pret dzīvniekiem. Šajā pastkaršu trio mozaīkas veidā attēloti suņi, kurus Spānijā visi mīl, bet, līdzko viņi nepilda savu funkciju, saimnieki vai nu viņus smagi piekauj un izmet, vai nogalina. Šis veidotais pastkaršu trio sadarbībā ar Lindu nesīs vēstījumu par to, ka cilvēka patieso dabu parāda viņa attieksme pret dzīvniekiem.
Otra kolekcija ir “Mans draugs”, kura ir tapusi sadarbībā ar diviem fotogrāfiem – Artu Jomu un Robertu Gailīti. Šīs kolekcijas galvenais mērķis ir ziedot pusi no gūtajiem ienākumiem dzīvnieku patversmei “Astes un Ūsas”. Elīna saka, ka viņa nekad nav bijusi pieticīgs cilvēks un viņa vienmēr izvirza trakus mērķus, kurus vēlas un mēģina sasniegt. Toties šobrīd viens no mazajiem mērķiem ir labdarības pastkaršu kolekcijas “Mans draugs” realizēšana līdz augustam. ““Astēm un Ūsām” augustā ir 10 gadu jubileja, tad gribētos kopā ar saviem klientiem, kas iegādājās šīs kartītes, sagādāt patversmei priecīgu dāvanu.”
Visu dara paši
Visi uzņēmēji, veidojot savu biznesu, saskaras gan ar pozitīvo, gan ar negatīvo. Elīna atzīst, ka iet kā pa kalniem. Viens no grūtākajiem brīžiem uzņēmumam bijis tad, kad mainījās pasta tarifi un kartīšu piegāde uz ārzemēm kļuva dārgāka, jo tas sadārdzināja arī produktu cenas. “Tad vairs nebija iespējams tik daudz sūtīt, jo sūtīšana ir kļuvusi gandrīz par luksusa pakalpojumu, jo to vairs nevar izdarīt par 50 centiem,” saka Elīna. Viņa atzīst, ka vienmēr ir prieks redzēt pastāvīgos klientus, kas gaida jaunumus un uzreiz steidz pirmie iegādāties produktus.
Pirms Covid-19 pandēmijas Elīnas kartītes varēja iegādāties Siguldā divos veikalos, Lūznavas muižā, Rīgā suvenīru vai dāvanu veikalos, kafejnīcās. Tagad ierobežojumu dēļ šajās vietās kartītes nav iespējams iegādāties. Elīna skatās uz to optimistiski un plāno, ka nākotnē, kad situācija uzlabosies, varētu atgriezties šādos veikalos. Ir mēģināts sadarboties ar Gulbenes novada pašvaldību. “Īsu brīdi kartītes varēja iegādāties Gulbenes tūrisma centrā. Šad tad arī notiek kāds pirkums no pašvaldības, bet gandrīz visu darām paši un par mums vairāk runā citi novadi,” saka Elīna.
Sadarbību ar Gulbenes novada invalīdu biedrību Elīna nesaredz, jo viņa savu darbību asociē kā uzņēmumu, nevis kā biedrību. Arī Zaļā tirdziņa apmeklēšana neatmaksājas, jo ir vajadzīga telts, jāmaksā par piešķirto platību. Viņa uzskata, ka tas nav tā vērts.
Arī Madonas biznesa inkubatora filiālē Gulbenē Elīna nav domājusi vērsties, jo viņa nesaredz tur iespējas gūt savam uzņēmumam atbalstu. “Tur vajag būt liekām investīcijām vai arī, ja tu sadarbojies ar šo iestādi, tad pēc tam tev tas viss ir jāatmaksā. Mēs šobrīd savā mazajā uzņēmumā savu naudu, ko nopelnām, arī uzreiz ieguldām uzņēmumā, nevis dzīvojam uz kredīta un radām lieku stresu,” viņa saka.
Ar cerībām nākotnē
Pirms Covid-19 pandēmijas Elīnu uzrunājusi amerikāņu tūrisma firma, kas nodarbojas ar ekskursiju organizēšanu uz dažādiem uzņēmumiem. “Ekskursijas tiek organizētas ar pievienoto vērtību, nevis lai cilvēki vienkārši sauļotos pie baseina. Šī firma taisa ekskursijas uz uzņēmumiem, kuru radītais produkts nes kādu labumu sabiedrībai. Viņi vēlējās iekļaut arī mūs, veidojot tūristu ekskursijas uz mūsu uzņēmumu, bet tieši tad sākās Covid-19 pandēmija. Tagad tas viss ir apstājies, un pieļauju, ka arī tik drīz tas nenotiks,” stāsta Elīna.
Covid-19 pandēmija ir ietekmējusi uzņēmumu, jo puse ieņēmumu veidojās no tūristiem. “Kā pati esmu ievērojusi, mūsu produktu vairāk iegādājas ārzemnieki, tāpēc apgrozījumu tas ir ietekmējis. Vēl ir “Postcrossing” – pastkaršu sūtīšanas kustība, kur ir mūsu klienti, uz kuriem mēs turamies, kad nav tūristu,” teic Elīna.
Viņa saka, ka šajā pasaulē ir divu veidu cilvēki: vieni, kurus pastkaršu un apsveikumu iegādāšanās nekad nav interesējusi un neinteresēs, un otri, kas ir uzņēmuma klienti, kuri domā par savstarpējām cilvēku attiecībām un kuriem ir svarīga īstu apsveikumu sūtīšana.