Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ātruma kontroles akcija ietekmē autovadītāju uzvedību

Inita Savicka

2021. gada 23. aprīlis 00:00

515
Ātruma kontroles akcija ietekmē autovadītāju uzvedību

Jau vairākus gadus pavasarī Eiropas Savienības dalībvalstīs tiek organizēts 24 stundu atļautā braukšanas ātruma kontroles maratons, taču šogad šai problemātikai veltīta ne tikai viena diena, bet visa nedēļa.

Akcijas laikā izbraukumā kopā ar Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Gulbenes iecirkņa policistiem devās arī “Dzirkstele”. Devāmies uz Smiltenes šoseju, jo tieši šo šoseju pēc policistu vērojumiem iecienījuši ātruma pārkāpēji, un to apliecina arī statistika. Tā kā informācijas par šo akciju tiešām netrūka, tas, iespējams, bija viens no iemesliem, kas transportlīdzekļu vadītājus atturēja no likuma pārkāpšanas. Protams, kā atzīst policisti, tiklīdz autovadītāji ierauga policijas auto, ziņa citiem autovadītājiem tiek nodota zibens ātrumā.
Braucot pa Smiltenes šoseju līdz pat Gulbenes novada robežai, pārkāpumi ceļu satiksmē netika fiksēti. Autovadītāji pat neuzdrošinājās cits citu apdzīt. Savukārt apdzīvotā vietā Gaujasrēveļi kāds gados jauns šoferis tomēr traucās ātrāk nekā atļauts. Atļautais braukšanas ātrums šajā vietā ir 50 kilometri stundā, bet viņš brauca virs 60 kilometriem stundā. Autovadītājs “Dzirkstelei” atzina, ka ir vainīgs, ātrumu pārsniedzis. “Kārtībai jābūt,” nenoliedza autovadītājs, kurš pie auto stūres ir trīsarpus gadus.

Lielākais ātrums – 126 kilometri stundā

Patruļpolicijas nodaļas patruļdienesta rotas inspektors Arnis Virziņš “Dzirkstelei” stāsta, ka kopumā diennakts laikā tika sastādīti 12 protokoli par ātruma pārsniegšanu. Lielākais ātrums bija 126 kilometri stundā uz ceļa Balvi-Gulbene. Viņš atminas, ka vienā no iepriekšējām akcijām tika fiksēts ātrums 180 kilometri stundā. Šoreiz tik ļoti pārgalvīgu transportlīdzekļu vadītāju nav bijis, bet ir vadītāji, kuri tiešām neapzinās lielā ātruma bīstamību. Ātruma maratona mērķis ir likt katram autovadītājam aizdomāties – vai tās pāris minūtes, kuras iegūs, pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu, attaisno radīto risku.

Grēko ne tikai autovadītāji

A.Virziņš stāsta, ka autovadītāji ne tikai pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu, bet nekur nav pazuduši arī dzērājšoferi. Kopumā gan situācija ir tāda, ka ar tiesībām dzērumā brauc mazāk, bet parādās diezgan daudz tādu, kas brauc bez vadītāja apliecības un reibumā. Pirms tam jau viņiem ir atņemtas tiesības vadīt auto, jo brauca dzērumā, bet viņi tāpat turpina sēsties pie stūres. “Pagājušajā nedēļā bija šādi divi gadījumi, un tas Gulbenē ir daudz,” saka A.Virziņš.

Lai arī situācija ir uzlabojusies, joprojām ir vecāki, kuri izturas bezatbildīgi, braucot mašīnā kopā ar maziem bērniem, kuri nevis sēž pareizi piesprādzēti savos autosēdeklīšos, bet, piemēram, stāv priekšā un skatās apkārt, atspiedušies uz paneļa. “Varbūt vecāki domā, ka tas nekas nav, bet cik vajag! Uzspiež uz bremzēm, un tas var bēdīgi beigties,” uzsver A.Virziņš. Viņš arī pieļauj, ka gada laikā, iespējams, būs arī akcija, kad tiks pastiprināta uzmanība pievērsta bērnu pārvadāšanai autosēdeklīšos. Policija atgādina, ka bērns automašīnā jāpārvadā viņa vecumam un augumam atbilstošā sēdeklī vai jābūt paliktnim, pareizi jāizmanto drošības jostas.
Taču grēko ne tikai autovadītāji, A. Virziņš uzskata, ka arī gājēji nav bez vainas. Daudzi Gulbenē joprojām ielu šķērso pie aizliedzošā sarkanā luksofora signāla, kaut gan laika sprīdis, kas jāpagaida, nav nemaz tik ilgs. Savukārt Rīgas ielā pretī veikalam “Maxima” gājēji iecienījuši šķērsot ielu starp abiem luksoforiem,  izskrienot priekšā mašīnām.

Arvien biežāk ceļu satiksmē piedalās popularitāti ieguvušie elektriskie skrejriteņi. Pieaug arī riski satiksmes drošībai. A.Virziņš skaidro, ka Ceļu satiksmes likumā ar 20.aprīli stājušies spēkā grozījumi. Likumā iekļauta elektroskrejriteņa definīcija, kā arī, ka braukt ar elektroskrejriteni drīkst personas no 14 gadu vecuma. Personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu, elektroskrejriteņa vadīšanai vadītāja apliecību nevajag. Savukārt personām vecumā no 14 līdz 17 gadiem ir nepieciešama velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadītāja ap-liecība.

Pavasaros arvien biežāk uz ceļiem parādās arī motorolleristi. A.Virziņš norāda - lai arī tiesības viņiem ir, ne visi brauc apdomīgi. Policists novērojis, ka motorolleristiem patīk braukt barā. “Tad autovadītājiem jābūt ļoti piesardzīgiem, jo reizēm nevar prognozēt, pa kuru pusi apdzīs,” stāsta A. Virziņš.