Dzirkstele.lv ARHĪVS

Mani klasesbiedri – mana otrā ģimene

Mani klasesbiedri – mana otrā ģimene

“Sākumā mums paziņoja, ka attālināti mācīsimies vien divas nedēļas, bet, kā zinām tagad, viss nenotika tik skaisti. 10.klasē, šādi mācoties, pavadījām divarpus mēnešus un 11.klasē nu jau piecus mēnešus,” tāds ir viens no Gulbenes novada vidusskolnieka Jāņa Pētersona novērojumiem par nu jau ieilgušo attālināto mācību laiku.

Viņš kopā ar pārējiem klasesbiedriem, veicot mācību uzdevumu latviešu valodā, radīja interesantu un paliekošu liecību par pandēmijas ietekmi uz mācībām. Interaktīvajā vietnē “Padlet.com” un “Youtube” kanālā 11.g klase izveidoja savu raidierakstu, kurā apkopoja pārdomas par attālinātās mācīšanās laika trūkumiem un ieguvumiem. Jānis norāda, ka šis raidieraksts ļoti precīzi atspoguļo klasesbiedru sajūtas un viedokļus, kas lielākoties visiem ir līdzīgi.

Jūs tur vēl esat?

Latviešu valodas stundā skolotāja Iluta Podziņa 11.g klasei, skaidrojot jauno mācību vielu, nonāca pie idejas pašiem radīt savu audio darbu.

“Tas bija visparastākais uzdevums latviešu valodā. Mācot par publicistikas valodas stilu, mēs pētījām gan video lekcijas, gan rakstus, to, kādu valodu lieto un kas ir jāievēro šajā stilā. Tā mums ienāca prātā, ka mūsdienīgi un aktuāli būtu pašiem ierunāt savu “podkāstu”. Skolēniem tā bija pirmā pieredze, tāpēc tas bija ļoti interesanti. Vienojāmies par šobrīd aktuālo tēmu – attālinātajām mācībām,” stāsta I.Podziņa.

“Podkāsta” jeb raidieraksta izveidošanai tika izmantota interaktīvā vietne “Podlet.com”, kur visi klasesbiedri varēja uzreiz gan dzirdēt citu veikumus un domas, gan arī paši komentēt dzirdēto. Skolēni ierunāja savas pārdomas telefonbalss ierakstos un šīs audio ziņas pievienoja šajā vietnē.

“Biju ļoti priecīga, ka viņi visi runāja ļoti brīvi. Raidieraksts ir labs veids, kā attīstīt oratora prasmes, jo daudzi ļoti uztraucas, kad ir jāuzstājas “dzīvajā”. Es visu noklausījos ar ļoti lielu interesi. Liku arī punktus, jo šis ieraksts katram bija kā uzdevums priekšmetā. Bija jāiekļauj frazeoloģismi, retoriskie teikumi un salīdzinājumi. Ja rūpīgi klausās, tad var sadzirdēt šo paveikto latviešu valodas uzdevumu. Viens no maniem secinājumiem ir, ka mēs esam jau pieraduši pie attālinātajām mācībām. Paši skolēni atzīst, ka nu jau nav vairs tā mulsuma no tehnikas. Bet gan viņiem, gan man ļoti pietrūkst dzīvā kontakta. Tiešsaistes stundu laikā vidusskolēni jau kameras iekšā neslēdz, jo viņiem, protams, ir ļoti svarīgi tas, kā viņi izskatās. Viņi arī šajā raidierakstā runā par plusiem, ka var mājas atmosfērā un mājas drēbēs piedalīties stundā. Es kā skolotāja citreiz, skaidrojot jauno vielu, pat palaikam jautāju: vai jūs tur vēl esat?” smaidot stāsta I.Podziņa.

Tomēr viņu iepriecina, ka skolēni raidierakstā norāda – viņiem ir augusi atbildības sajūta un spēja organizēt savu mācību laiku.
Priecājas izteikt viedokli

“Es ļoti gaidu klātienes mācības, jo gan man, gan jebkuram šajā laikā ir ļoti grūti nekomunicēt savā starpā. Šādā “podkāstā” es piedalījos pirmo reizi, bet es palaikam klausos dažādus citus “podkāstus”, piemēram “Spotify” platformā,” stāsta Jānis.
Viņš ar saviem klasesbiedriem raidierakstā vispirms dalījās atmiņās par to, kā attālinātās mācības noritēja sākumā. “Pirmajās nedēļās nestrādāja “e-klase”, un tika uzdots daudz par daudz darbu. Lielākie trūkumi ir tie, ka lielāko dienas daļu nākas nosēdēt mazkustīgumā, vēl mentālā veselība ir ļoti pasliktinājusies. Mācoties attālināti, grūti atrast motivāciju un viegli novērsties no darba. Lai arī maz, tomēr pastāv arī ieguvumi. Var ilgāk gulēt, ēst un dzert var, kad grib, arī naudu tagad var vairāk ietaupīt,” saka Jānis.

Elizabete Brūniņa “Dzirkstelei” atzīst, ka šajā raidierakstā labi atspoguļotas visu klasesbiedru izjūtas. “Manuprāt, mums visiem sanāca lieliski! Bija ļoti interesanti dzirdēt vienam otru. Prieks, ka šo “podkāstu” var arī noklausīties citi, un, kā mēs dzirdējām, citām skolotājām arī tas ļoti patika. Ļoti gaidām kopā sanākšanu un redzēšanos, jo ļoti pietrūkst klasesbiedri,” neslēpj Elizabete.
Viņas klasesbiedrene Terēze Ance Putene arī piekrīt, ka sanāca apvienot dažādus viedokļus, tomēr daudzos jautājumos klasesbiedri ir vienisprātis. “Es priecājos, ka mums tika dota iespēja šādi izteikt savu viedokli par attālinātajām mācībām un vairāk dzirdēt klasesbiedrus, jo aiz ekrāniem mēs tik bieži nedzirdam viens otru. Es ļoti gaidu klātienes mācības, jo tie ir mani klasesbiedri, mana otrā ģimene. Mums vēl tik daudz visiem kopā ir jāpaspēj izdarīt! Man pietrūkst mūsu sarunu, smieklu un dažreiz pat muļķīgo mirkļu, pietrūkst arī skolotāju un skolas dzīves,” atklāj Terēze Ance.


Fragmenti no Gulbenes novada vidusskolas 11.g klases skolēnu izveidotā raidieraksta “Attālinātās mācības”

Nikola:
“Pirmais, ar ko saskārušies daudzi, ir pārstrādāšanās. Arī man tā bija attālināto mācību sākumā. Tas mani noveda līdz veselības problēmām. Tagad jau esmu vairāk pieradusi pie šī procesa. Trūkums ir arī fizisko aktivitāšu iztrūkums, bet zinu, ka ir skolēni, kas par savu fizisko sagatavotību rūpējas vairāk nekā es. Attālināto mācību sākumā man zuda motivācija sportot, šobrīd gan vairāk atvēlu sava laika dienā fiziskajām aktivitātēm. Trešais trūkums noteikti ir sabiedrība. Arī man kā intravertai pietrūkst komunikācija ar cilvēkiem klātienē.”

Gatis:
“Ieguvums ir tāds, ka, dodoties uz skolu, ir jāvelk piemērots apģērbs, bet tālmācībā var vilkt, ko vien grib. Tiem, kas dzīvo tālu no skolas, daudz laika paiet ceļā. Skolēniem no laukiem, lai tiktu uz skolu, ceļā var paiet pat stunda, bet tālmācībā no rīta var ilgāk pagulēt, jo pie datora var pieslēgties ātrāk, nekā nonākt klasē. Skolā bieži pietrūkst laika, lai saprastu tēmu, bet tālmācībā visu var pildīt savā tempā bez traucēšanas. Arī mācību video var skatīties vairākkārt, kamēr visu saprot. Esmu arī iemācījies labāk plānot savu laiku.”

Līva:
“Šis laiks nevienam nav viegls – ne vecākiem, ne skolotājiem, ne skolēniem. Katram šī pieredze ir atšķirīga. Visi esam izjutuši stresu, nogurumu, negatīvas domas, motivācijas zudumu un emocionālo spriedzi. Bet ticiet – jūs šajā laikā neesat vieni! Ir arī savi plusi šim laikam. Lielākā daļa velta vairāk laika mācībām un pašizaugsmei, uzlabo atzīmes un mācās būt patstāvīgi.
Arī skolotāji apgūst jaunas prasmes ar tehnoloģijām.”

Pilnu raidieraksta versiju var noklausīties Gulbenes vidusskolas “Youtube” kanālā