Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ierobežojumu laiks pārmaiņu zīmē: pasta komersantiem Covid-19 vairs nav vienīgais izaicinājums (viedoklis)

 Ierobežojumu laiks pārmaiņu zīmē: pasta komersantiem Covid-19 vairs nav vienīgais izaicinājums (viedoklis)

Kamēr vairums sabiedrības un uzņēmēju cer uz stingro ierobežojumu atvieglojumiem, pasta pakalpojumu sniedzēji gatavojas jauniem izaicinājumiem: jau tuvākajā laikā nāksies rēķināties ar jaunu realitāti, jo pēc 1. jūlija sūtījumi no trešajām valstīm tiks aplikti ar muitas nodokli no pirmā centa.

Jaunā sistēma attieksies uz visu pasta nozari visā Eiropas Savienībā, tostarp uz pilnīgi visiem pasta pakalpojumu sniedzējiem Latvijā un viņu klientiem, tātad faktiski uz katru Latvijas iedzīvotāju, kas iepērkas trešo valstu interneta veikalos vai saņem sūtījumus no ārpus Eiropas Savienības dzīvojošiem draugiem vai radiem. Kā dzīvosim gan pandēmijas, gan jauno nodokļu ēnā?
Lai gan šobrīd sabiedrība izbauda pirmos ierobežojumu atvieglojuma vēstnešus, malkojot kafiju āra terasēs, “Latvijas Pastam” uz vienu apmeklētāju joprojām jāparedz vismaz 15 kvadrātmetru, tāpēc pasta nodaļu dzīvē nekas būtiski nav mainījies – klientiem joprojām savu kārtu nākas gaidīt ārpus nodaļu telpām. Turklāt atšķirībā no gada pirmajiem mēnešiem ir būtiski palielinājusies gan iekšzemes, jo sevišķi lielgabarīta, gan starptautisko sūtījumu plūsma. Ienākošo sūtījumu apjoms noslogotākajās pasta nodaļās patlaban pārsniedz Ziemassvētku perioda sūtījumu skaitu, kad tas tradicionāli vismaz dubultojas, salīdzinot ar pārējo gadu. Savukārt neizņemtie sūtījumi krājas pasta nodaļās, kavējot citu sūtījumu apstrādi un maksimāli ātru izsniegšanu adresātiem.

Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, sezonāls raksturs – ik gadu aprīļa otrajā pusē un maijā pieaug sūtītāju aktivitāte, kas korelē arī ar mazumtirdzniecības sarosīšanos. Otrkārt, savu artavu sūtījumu plūsmas palielināšanā ir devuši valdības izmaksātie pabalsti – 200 eiro senioriem un 500 eiro ģimenēm par katru bērnu. Iekšzemes sūtījumu apritē to jutām jau nākamajā dienā, un ar laika nobīdi šobrīd tas ietekmē arī starptautisko sūtījumu plūsmu. Trešais faktors, kas ietekmē “Latvijas Pasta” noslodzi, ir bažas par tuvāko nākotni – jau minētajiem jaunajiem sūtījumu atmuitošanas noteikumiem no trešajām valstīm. Tie klienti, kuri bieži un daudz iepērkas trešo valstu internetveikalos, patlaban cenšas laikus iegādāties visu, ko iecerējuši. Tāpēc vairākās pasta nodaļās mums valda rosība kā Ziemassvētkos, kaut arī aiz loga ir pavasaris.

Pandēmija turpinās, ierobežojumi joprojām nav beigušies, un pasta darbinieki turpina strādāt pat naktīs un brīvdienās, lai tiktu galā gan ar drošības prasībām, gan lielo sūtījumu apjomu un nodrošinātu, ka klienti patiešām saņem savus sūtījumus. Tikmēr joprojām nereti saskaramies ar situāciju, kad klienti ignorē šos ārkārtējos apstākļus un sagaida šobrīd neiespējamo – tikpat komfortablu sūtījumu saņemšanu, kā tas bija pirms pandēmijas. Emocionāli es šos cilvēkus saprotu – nevienam negribas samierināties ar ilgstošiem ierobežojumiem. Tāpēc “Latvijas Pasts” pastāvīgi meklē risinājumus visiem izaicinājumiem.

Atsevišķās pasta nodaļās, pārsvarā Rīgā, kur ir vislielākā noslodze, esam pagarinājuši darbalaiku; 14 noslogotākās Rīgas pasta nodaļas jau sākušas strādāt arī sestdienās. Lielisks eksperiments izdevās maija sākumā: lai mazinātu nodaļās uzkrājušos sūtījumu skaitu un paātrinātu sūtījumu apriti, 8. maiju izsludinājām par sūtījumu izsniegšanas dienu, aicinot klientus nākt tieši pēc sūtījumiem, nevis saņemt citus pakalpojumus. Kopējais pasta nodaļās izsniegto sūtījumu skaits šajā dienā pārsniedza 52 000 vienību – par 10 000 vairāk nekā pērnā decembra “karstākajā” dienā, kad nodaļās izsniedza 42 000 sūtījumu. Esam pateicīgi visiem klientiem, kuri šajā dienā apmeklēja pasta nodaļu un izņēma savus sūtījumus, jo šim procesam bijām mobilizējuši visus spēkus un papildresursus. Vienlaikus gribētos atgādināt, ka laba alternatīva sūtījuma saņemšanai pasta nodaļā ir sūtījumu pārvirzīšana “Latvijas Pasta” mobilajā lietotnē, kas ļauj pāradresēt pasta nodaļā pienākušo paciņu uz pakomātu vai jebkuru klientam ērtu adresi.

Tāpat turpinām attīstīt sūtījumu izsniegšanas pakomātu tīklu pasta nodaļās, tuvāk nodaļām esošās iestādēs vai tirdzniecības centros, lai noslogotāko nodaļu klientiem nebūtu jāizmanto pasta operatoru darbs savu sūtījumu saņemšanai. Jārēķinās, ka tie nav parastie pakomāti, kurus redzam citviet, bet speciāli piesaistīti noslogotākajām pasta nodaļām un šobrīd tajos aktivizēta tikai sūtījumu saņemšanas funkcija. Turklāt šo pakomātu izvietošana ir atkarīga no izmēra, interneta un elektrības pieslēguma, īpašumtiesībām un citiem faktoriem, kas var apgrūtināt vai paildzināt pakomātu uzstādīšanu vai vispār nodrošināt to izvietošanas iespējamību. Ir vietas, kur sūtījumu izsniegšanas pakomāti būtu nepieciešami, diemžēl nav tehnisku iespēju tādus izvietot iepriekšminēto faktoru vai citu ierobežojumu dēļ.

Vienlaikus turpinām arī visa “Latvijas Pasta” pakomātu tīkla kopējo attīstību, un jau šogad plānojam papildus izvietot vairākus desmitus āra pakomātu, būtiski uzlabojot sūtījumu saņemšanas iespējas. Tādējādi “Latvijas Pasta” pakomātu skaits varētu pietuvoties jau diviem simtiem. Taču ar ierastajiem pakomātiem, protams, nepietiks. Tāpēc operatīvai sūtījumu iznsiegšanas jautājuma risināšanai esam sākuši izvietot īpašas sūtījumu izsniegšanas teltis pie pasta nodaļām, kurās vērojama lielākā sūtījumu aprite. No 17. maija klientiem ērtā darbalaikā sākusi darboties pasta sūtījumu izsniegšanas telts pie Rīgas 21. pasta nodaļas, un tuvākajā laikā tai sekos vēl citi šāda veida izsniegšanas punkti.

Mums padomā ir vēl viens inovatīvs risinājums – pakomātu tipa izsniegšanas robots ar būtiski lielāku sūtījumu ietilpību, par kuru sīkāk ceram informēt jau drīzumā.

Tomēr pandēmijas izaicinājumi nav vienīgie, ar ko mums nāksies saskarties jau tuvākajā nākotnē. Šobrīd ļoti daudz laika un resursu veltām, lai sagatavotos izmaiņām, kas no 1. jūlija noteiks atmuitošanas kārtību. Tikai laiks rādīs, kā šis Eiropas Savienības lēmums ietekmēs globālo e-komercijas apjomu un Eiropā ienākošo sūtījumu plūsmu, kā mainīsies tirgus spēlētāju biznesa modeļi, cik daudz pārstāvniecību un noliktavu Eiropā tiks atvērtas vai slēgtas. Taču jau tagad ir skaidrs, ka tas ietekmēs daudzus “Latvijas Pasta” klientus. Mēs rēķināmies, ka klientiem radīsies daudz jautājumu, bet jau šobrīd vēlos aicināt paturēt prātā, ka tā nav ne “Latvijas Pasta”, ne Valsts ieņēmumu dienesta (VID) iegriba – tā ir Eiropas Savienības regula, kas paredz šādas kārtības ieviešanu visās dalībvalstīs.

“Latvijas Pasts” patlaban izstrādā elektronisku rīku, kas būs izmantojams jebkurā viedierīcē vai datorā un ļaus ērti un viegli veikt atmuitošanas procedūru un nodokļu samaksu. Tāpat kā līdz šim, klients, kas saņems muitojamu sūtījumu, varēs izvēlēties atmuitošanu veikt patstāvīgi VID EDS sistēmā vai pieteikt šo pakalpojumu “Latvijas Pastā”, un mūsu piedāvātais risinājums būs klientam vēl ērtāks nekā līdz šim. Tomēr jārēķinās ar papildu laiku, kas būs nepeciešams ienākošo sūtījumu apstrādei, datu pārbaudei, nepieciešamo datu pieprasīšanai no izsūtītāja gadījumā, ja tādu trūks, kā arī lielā sūtījumu skaita atmuitošanai, un skaidrs, ka šie procesi varētu izraisīt klientu neapmierinātību. Tāpat pieņemam, ka sākotnēji varētu rasties nesaprašanās par pašu procesu, kas kopīgiem spēkiem būs jāizprot mums visiem kopā – gan VID un “Latvijas Pastam”, gan sūtījumu saņēmējiem.

Aizvadītā gada laikā esam pieraduši pie izaicinājumiem un nemitīgas pielāgošanās. Tikai sadarbībā un abpusējā sapratnē ir iespējams panākt, lai šie procesi noritētu gludi un raiti. Bet savstarpēja sapratne ir iespējama – par to tikko pārliecinājāmies Māmiņdienas akcijā, piedāvājot klientiem nosūtīt apmaksātu pastkarti savām māmiņām, kas izpelnījās ļoti lielu atsaucību. Emocionāli šīs pastkartes ir mūsu klientu vērtīgākie sūtījumi, kurus mums ir gods un lepnums nogādāt adresātam. Patiešām ceru, ka arī turpmākajos mēnešos gaidāmo izmaiņu zīmē piedzīvosim veiksmīgu sadarbību un abpusēju sapratni.