Dzirkstele.lv ARHĪVS

Attālinātās mācības nav šķērslis gūt panākumus

Inita Savicka

2021. gada 1. jūnijs 00:00

751
Attālinātās mācības nav šķērslis gūt panākumus

Gulbenes novada vidusskolas 11.klases skolniece Vanesa Vajevska spēj ātri pielāgoties jaunām situācijām, ir atvērta jaunām idejām un piedzīvojumiem, pozitīvi domājoša, atbildīga un vienmēr tiecas uz saviem mērķiem. Attālinātais mācību process nav bijis šķērslis tam, lai gūtu sasniegumus gan vairāku mācību priekšmetu olimpiādēs, gan zinātniski pētnieciskā darba izstrādē.

Vērtējot šo mācību gadu, Vanesa pārliecinājusies, ka attālinātajam mācību procesam ir plusi un arī mīnusi. “Nevaru teikt, ka viss bija tikai negatīvi vai tikai pozitīvi. Dažās dienās bija ļoti liels mācību apjoms un no rīta līdz vakaram bija jāmācas, taču citas dienas bija kā atpūta, tādēļ kopumā varu teikt, ka nebija nemaz tik slikti, un pie visa pieradu un pielāgojos. Jaunās mācību vielas apgūšana galvenokārt bija atkarīga no mācību priekšmeta, dažos priekšmetos jauno vielu apgūt bija ļoti vienkārši un tas neprasīja lielu piepūli, bet citos bija grūtāk un vajadzēja tam veltīt papildu laiku. Manuprāt, attālinātajā mācību procesā pats grūtākais bija tas, ka mācību vide visu gadu bija viena un tā pati, jo mācīties vienai pašai mājās ir daudz citādāk, nekā mācīties skolā kopā ar klasesbiedriem. Taču ceru, ka septembrī atgriezīsimies skolā, lai 12. klasi varētu pabeigt klātienē,” saka Vanesa.

Viņa uzskata, ka pašlaik lielākais izaicinājums jauniešiem ir pielāgoties šībrīža situācijai un nezaudēt motivāciju kaut ko darīt. “Domāju, ka jauniešiem attālinātajā mācību procesā bija grūti sēdēt uz vietas un neko nedarīt, tādēļ katrs ar to tika galā citādāk - citi kļuva radoši un domāja alternatīvas, taču citi uztvēra šo kā atslodzi,” saka Vanesa.

Pilnveido prasmes un gūst jaunu pieredzi

Tā kā mācības noritēja attālināti, tad arī visas olimpiādes šogad tika organizētas attālināti, kas, kā atzīst Vanesa, bija citādāk nekā ierasts. Vanesa piedalījās angļu valodas, latviešu valodas un literatūras, fizikas, ģeogrāfijas olimpiādēs. “Šīs olimpiādes bija novada vai reģiona mērogam, un tajās guvu labus panākumus,” stāsta Vanesa.

11.klases skolēniem liels izaicinājums ir zinātniski pētnieciskais darbs. Vanesa lieliski spēja tikt galā ar šo izaicinājumu, un pierādījums tam ir iegūtā II pakāpe zinātniski pētniecisko darbu valsts konferencē. Viņas zinātniski pētnieciskā darba tēma bija “Izpratne par alerģijām dažādās vecuma grupās”. Jauniete izvēlējās šo tēmu, jo alerģiju izplatība pasaulē strauji palielinās, kā arī pašai šī tēma ir tuva, līdz ar to vēlējās to izpētīt plašāk.

“Tēmas izvēle prasīja diezgan ilgu laiku, jo pati mācību gada sākumā nezināju, par ko lai raksta. Savu darbu sākumā iesāku par pavisam citu tēmu, taču sapratu, ka tas nav mans, un tad nonācu pie šīs tēmas. Pētnieciskā darba izstrāde bija izaicinājums, jo šādu apjomīgu darbu rakstīju pirmo reizi. Bija jāiegulda liels darbs, kā arī attālinātajā mācību procesā sākumā bija grūti rast iedvesmu darba veidošanā, jo tieši tikko bijām sākuši mācīties mājās un pašiem bija jāizplāno savs laiks, lai tā pietiktu gan zinātniski pētnieciskajam darbam, gan mācībām, gan atpūtai. Taču domāju, ka pilnveidoju dažādas prasmes un tas man deva jaunu pieredzi. Liels atbalsts bija mana zinātniski pētnieciskā darba vadītāja Daina Voita, kura ieteica un atbalstīja mani šī darba tapšanas laikā. Protams, arī liels izaicinājums bija darba aizstāvēšana reģiona konferencē, kā arī valsts mērogā, jo viss notika no mājām, taču vajadzēja sevi noskaņot un sagatavoties tikpat labi, cik būtu gatavojusies uz klātienes aizstāvēšanu. Zinātniski pētnieciskā darba valsts konferencē medicīnas nozarē ieguvu II pakāpi, kas, manuprāt, ir liels sasniegums, jo, rakstot šo darbu, nebiju domājusi, ka tikšu to prezentēt valsts konkurencē. Tiem, kam šāda darba rakstīšana vēl priekšā, iesaku izvēlēties tēmu, kas pašiem ir interesanta, un darbu sākt jau laikus, lai nebūtu atstāts viss uz pēdējo brīdi,” saka Vanesa.

Darbojas jauniešu pašizaugsmes programmā

Par to, kā nezaudēt motivāciju mācīties, Vanesa prāto, ka ikviens, kam ir mērķi un vēlme tos sasniegt, vienkārši iedvesmojas no tā un gūst motivāciju. “Tas nav tikai par mācīšanās procesu, tā ir vispārīga attieksme, lai sevi pilnveidotu. Tāpēc jāsaņemas un vienkārši viss jāturpina darīt kā ierasts,” ir pārliecināta Vanesa.

Viņasprāt, ikvienam ir svarīgi strādāt pie savas pašizaugsmes, jo, mācoties kaut ko jaunu katru dienu, var uzzināt daudz ko jaunu arī par sevi. “Man tas ir svarīgi, lai es nestāvētu uz vietas un katru dienu iemācītos ko jaunu,” saka Vanesa.

Brīvo laiku viņai patīk pavadīt ar draugiem svaigā gaisā, atpūšoties. Un arī brīvajā laikā viņa labprāt darbojas programmā “Award”, kas ir jauniešu pašizaugsmes programma, kur pilnveido sevi dažādās jomās - brīvprātīgais darbs, prasmes, fiziskā sagatavotība.

Vanesa jau kopš bērnības ir piedalījusies un iesaistījusies daudz kur, lai saprastu, kas viņai patīk, ko vēlas darīt un kas iedvesmo. “Domāju, ka ir ļoti noderīgi iesaistīties un darboties daudzveidīgās jomās, lai ar laiku saprastu, kas ir tavas stiprās puses. Kad skola bija klātienē, dziedāju korī “Silver”, taču attālināto mācību dēļ tādas iespējas nebija,” saka Vanesa, kura savas muzikālās dotības jau sāka pierādīt mazo vokālistu konkursā “Cālis” pirms vairāk nekā desmit gadiem.

Šobrīd Vanesa vēl simtprocentīgi nav izdomājusi, ko darīt pēc 12. klases, taču zina virzienu, uz kuru skatīties. “Gads vēl priekšā, lai kārtīgi izlemtu, tādēļ pagaidām par to neuztraucos,” atzīst jauniete.


Klases audzinātāja Inita Zemniece par Vanesu:

“Nav pirmais mācību gads, kad Vanesa piedalās mācību priekšmetu olimpiādēs un arī gūst panākumus. Ļoti, gudra, mērķtiecīga, apdāvināta jauniete, kura nemēdz dižoties ar saviem sasniegumiem, bet turpina darīt savu darbu. Mīl humoru. Sirsnīga, draudzīga, piedalās arī ārpusstundu aktivitātēs.”