Dzirkstele.lv ARHĪVS

Vai “zaļais dzelzceļš” pieradinās cilvēkus pie kārtības?

Diāna Odumiņa

2021. gada 24. augusts 00:00

357
Vai “zaļais dzelzceļš” pieradinās cilvēkus pie kārtības?

Tiem, kuri atpūtai nolemj izmantot “zaļo dzelzceļu” virzienā no Gulbenes uz Balviem, rodas loģisks jautājums: kāda nozīme ir skaistajai barjerai un vai tā vispār kādreiz tiek arī aizslēgta? Redzams, ka pie barjeras ir piekaramā slēdzene.

Šī barjera uzradās pagājušajā gadā, realizējot starptautisku projektu ar Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmas 2014.-2020.gadam finansiālo atbalstu.

Atbildīgie – pagastu pārvaldnieki
Gulbenes novada pašvaldības Īpašumu pārraudzības nodaļas vadītājs Kristaps Dauksts “Dzirkstelei” saka - “zaļais dzelzceļš” virzās cauri vairākiem pagastiem. Katrā no tiem pārvalžu vadītāji ir atbildīgi par barjeras turēšanu vaļā vai ciet. Tomēr nostāja esot tāda, ka barjera jāaizver laikā, kad paaugstināta mitruma apstākļos ceļi sāk izšķīst. Tad ir sevišķi bīstami, ja pa dzelzceļa uzbērumu brauc automašīnas, īpaši smagā meža tehnika, kā tas nereti bijis agrāk. K.Dauksts piebilst – arī par atkritumu savākšanu uz “zaļā dzelzceļa” atbild katras pagasta pārvaldes vadītājs, kuram jāorganizē šie darbi. Savukārt pašvaldības Īpašuma pārraudzības nodaļa organizē minētā dzelzceļa uzbēruma malu appļaušanu. Drīzumā ir plānota otrā appļaušanas reize šajā gadā.
Uz Gulbenes “zaļā dzelzceļa” 22 kilometru garajā trasē no Gulbenes līdz Balvu novada robežai izvietotas 15 barjeras. Sākotnēji Gulbenes novada pašvaldība pauda – barjera liegs pa “zaļo dzelzceļu” braukt smagajam transportam, kas var sadangāt brauktuvi, izsist caurtekas. Toreiz nebija vēl runa, ka barjerām būs sezonāls raksturs. Toreiz tika teikts – barjeru atslēgas tikšot piešķirtas tikai tiem, kuri nāks uz pašvaldību un varēs paskaidrot, ka dzīvo blakus “zaļajam dzelzceļam”.
Viena barjera tika salauzta
Beļavas pagasta pārvaldes vadītājs Aivars Rakstiņš “Dzirkstelei” saka - barjera ir jātur vaļā, jo citādi ir bažas, ka to var salauzt. Vienreiz jau nācies kādu barjeru labot - bijusi saliekta. A.Rakstiņš uzskata – piepilsētā “zaļais dzelzceļš” no cilvēku sliktas apiešanās cieš vairāk nekā kaut kur lauku teritorijā. Viņš to saista ar salīdzinoši lielāku apdzīvotības blīvumu Gulbenē un tās tuvumā. “Vārtiņi uz “zaļā dzelzceļa” vairāk jau ir domāti kā sava veida norāde, lai saprastu – šis nav autoceļš, šis ir gājēju un riteņbraucēju ceļš,” saka A.Rakstiņš.
Atkritumu savākšanu ceļa malās pagasta pārvalde organizē vienu reizi gadā. “Mēs izbraucām pavasarī, savācām. Tagad noteikti arī ir samests. Bet nav, kā bija. Agrāk tur kravām veda un izgāza atkritumus,” stāsta Beļavas pagasta pārvaldes vadītājs. Pagasta teritorijā “zaļā dzelzceļa” malā joprojām redzama arī savulaik tur izgāzto ābolu čagu kaudze, kura joprojām ir identificējama, jo nav integrējusies vidē.
Uzziņai

● Lai sakārtotu “zaļo dzelzceļu” no Gulbenes Balvu virzienā, Gulbenes novadā šā projekta izmaksas ir 52 510 eiro, no tām 90 procenti jeb 47 259 eiro ir Latvijas-Krievijas pārrobežu sadarbības programmas finansējums.
● 2020.gadā publiskajā iepirkumā “Dzelzceļa nodalījuma joslas posma uzlabošana no Gulbenes pilsētas līdz Gulbenes/Balvu novada robežai” uzvarēja SIA “Rubate” ar tās piedāvāto līgumcenu – 10 892,50 eiro bez PVN. Atpūtas vietu izveidi un barjeru uzstādīšanu šajā pašā dzelzceļa nodalījuma joslā pēc pašvaldības pasūtījuma veica SIA “RCI Gulbene” par 11 988,83 eiro bez PVN. Uzņēmums uzstādīja ne tikai 15 barjeras, bet arī izveidoja trīs mazās atpūtas vietas ar soliem, atkritumu urnām, statīviem velosipēdu novietošanai, kā arī izveidoja vienu lielu atpūtas vietu Litenē pie Pededzes tilta ar lapeni, trīs soliem, galdu, atkritumu urnām, statīvu piecu velosipēdu novietošanai un vietu ugunskuram.
● 2019.gadā akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš” ar pašvaldību noslēdza patapinājuma līgumu par Gulbenes novada teritorijā esošo “zaļo dzelzceļu” nodošanu vietējai pašvaldībai bezatlīdzības lietošanā uz pieciem gadiem. Zemes īpašniece tajā pašā laikā ir un paliek akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš”. Pašvaldības pienākums ir savā administratīvajā teritorijā esošos “zaļā dzelzceļa” posmus uzturēt lietošanai atbilstošā kārtībā.

Avots: Gulbenes novada pašvaldība un Iepirkumu uzraudzības birojs