Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ko varam izdarīt portālā “Latvija.lv”?

Sandra Apine

2021. gada 5. oktobris 00:00

320
Ko varam izdarīt portālā “Latvija.lv”?

Saziņā starp privātpersonām un valsts pārvaldi iedzīvotāji arvien vairāk izmanto elektronisko vidi, jo tā ir ērtāk. Īpaši aktuāli tas kļuvis pēdējā gada laikā, kad spēkā dažādi pandēmijas rad ītie ierobežojumi. Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls “Latvija.lv” ir vienots piekļuves punkts valsts un pašvaldību pakalpojumiem, tajā pieejamo pakalpojumu skaits ir palielinājies, un Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA), kas ir portāla uzturētāja, atgādina, ko tajā varam paveikt.

Diapazons ir plašs

Valsts pārvaldes likumā noteikts: “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls ir tīmekļa vietne, kas vienuviet nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu un ar tiem saistītās informācijas pieejamību privātpersonām un valsts pārvaldei, piekļuvi e-pakalpojumiem un elektronisko saziņu starp privātpersonām un valsts pārvaldi.”

Saziņas kārtība ir noteikta Iesniegumu likumā. Šo likumu piemēro arī elektroniskā veidā saņemta iesnieguma izskatīšanai, ja tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir parakstīts ar elektronisko parakstu, kā arī tad, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā “Latvija.lv.”
E-pakalpojumu iespēju diapazons ir ļoti plašs – sākot no informatīvām uzziņām par valsts datubāzēs esošu informāciju līdz pilnvērtīgam interaktīvam e-pakalpojumam jeb iespējai gan iesniegt informāciju kādai iestādei, gan saņemt iestādes atbildi.

Vairākas autentificēšanās iespējas

Ieteikums iestādē vērsties elektroniski ir atrodams jebkuras valsts un pašvaldību iestādes mājaslapā. Daži piemēri. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) klientu ērtībai aicina izmantot e-iesniegumus VSAA pakalpojumu pieprasīšanai valsts pārvaldes pakalpojumu portālā “Latvija.lv.” Savukārt Valsts ieņēmumu dienests (VID) skaidro – lai bez VID starpniecības reģistrētos par elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāju tiešsaistē, ir iespējams izmantot kādu no šī portāla piedāvātajām autentificēšanās iespējām, proti, internetbanku, elektronisko identifikācijas karti (eID) vai drošu elektronisko parakstu (eParakstu). Arī Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka tai adresētos dokumentus var nosūtīt, izmantojot portāla “Latvija.lv” e-pakalpojumu https://www.latvija.lv/lv/Epakalpojumi/EP155/Apraksts, autorizējoties ar internetbanku, ievadot kā adresātu Izglītības un zinātnes ministriju un pievienojot nepieciešamos dokumentus.

Protams, ne visiem iedzīvotājiem ir tam nepieciešamās prasmes un ne visiem ir arī internets. Tāpēc ir iespējams izmantot atbalsta pakalpojumus valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros. Tas paredzēts Ministru kabineta noteikumos par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību.
Kas ir e-pakalpojums un kas vienkārši pakalpojums?

Raksturojot atšķirību, VRAA speciālisti norāda, ka portālā “Latvija.lv” ir pieejami divi katalogi.
Pirmais ir valsts pārvaldes pakalpojumu katalogs, kurā iestādes un pašvaldības publicējušas savu sniegto valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstus jeb informāciju par saviem pakalpojumiem. Aprakstos ir pieejama informācija, kā lietotājs var pieteikt un saņemt pakalpojumu, kādos veidos tas ir izdarāms, – vai jānāk klātienē, vai iespējams izpildīt e-pakalpojumu utt.
Pakalpojumu katalogs ir izvietots pirmās lapas zaļajā sadaļā

(https://latvija.lv/PPK). Pakalpojumu apraksti tiek izmantoti arī iestāžu mājaslapās, ja tās izmanto Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienoto platformu, kura ir Valsts kancelejas pārziņā.
Otrs ir e-pakalpojumu katalogs, kurā pieejami portālā izvietotie elektroniski izpildāmie pakalpojumi (https://latvija.lv/Epakalpojumi). Šajā gadījumā pakalpojums ir secīgu darbību kopums, kas dod guvumu vai ir obligāts privātpersonai un ko sniedz valsts pārvaldes pakalpojuma turētājs, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas saskaņā ar ārējiem normatīvajiem aktiem vai saskaņā ar deleģētiem valsts pārvaldes uzdevumiem.

E-pakalpojums ir viens no konkrēta pakalpojuma kanāliem, kurā lietotājs, izmantojot elektronisko vidi, var pieprasīt un/vai saņemt noteiktu pakalpojumu.

Tagad var pajautāt Ērikam

Jau gadu portāla “Latvija.lv” apmeklētājiem nāk talkā virtuālais asistents Ēriks. Virtuālajam asistentam portāla apmeklētāji var uzdot jautājumus par dažādiem e-pakalpojumiem un dzīves situācijām.
Šim asistentam izraudzītais vizuālais tēls ir burtiņš “ē” (e-pakalpojumu atpazīstamības zīme), kas apliecina, ka viņš ir e-vides asistents. Tas izskatās citādāk, jo iedzīvotāji jau ir pieraduši, ka pakalpojumu sniedzēji virtuālos asistentus vizualizē ar bildīti. Anete, Toms, Una, Zintis, Justs un citi parādās daudzās pakalpojumu sniedzēju mājaslapās. Ēriks ir sarunvedējs ar labām manierēm, vispirms pats painteresējas, vai kaut ko jautāsi vai arī būs ērtāk, ja piedāvās konkrētas tēmas. Kopš šī gada augusta ar Ēriku iespējams sazināties arī krievu valodā.
VRAA apkopojusi arī virtuālajam asistentam visbiežāk uzdotos jautājumus. Vairums jautājumu Ērikam ir par slimības lapas iesniegšanu un deklarēšanos. Tāpat Ērikam bieži prasa palīdzību, lai kaut ko atrastu. Palaikam uzrodas kādas tēmas, kuras ir izskanējušas medijos kā aktualitātes, un iedzīvotāji par tām taujā Ērikam, piemēram, par nesen ziņoto stipendiju studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm.


e-pakalpojumu skaits

123 e-pakalpojumi
pašreiz ir pieejami portālā “Latvija.lv”

4052 pakalpojumu apraksti
veido Valsts pārvaldes pakalpojumu katalogu, tajā skaitā 758 apraksti, kuros ietverta norāde uz e-pakalpojumiem, kas ir pieejami ārpus portāla “Latvija.lv”, citu iestāžu portālos.


Portāla sadaļa “Mana darba vieta” tiek automātiski izveidota katram autentificētajam portāla lietotājam, tam pirmo reizi autentificējoties jeb ieejot portālā. Lietotāja darba vieta sastāv no profila informācijas, izpildīto e-pakalpojumu vēstures, e-pakalpojumos veikto maksājumu vēstures, iesniegto un saņemto iesniegumu informācijas, kā arī šajā portāla sadaļā lietotāji, kuri ir autentificējušies ar kvalificētiem identifikācijas līdzekļiem (eParaksts mobile, eParaksts, eID), var izveidot oficiālo elektronisko adresi un to izmantot saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm. Visa iepriekš minētā informācija sadaļā “Mana darba vieta” tiek pakāpeniski uzkrāta portāla lietošanas laikā.


Populārākie e-pakalpojumi
1. E-iesniegums VSAA pakalpojumiem;
2. Dokumenta pārbaude nederīgo dokumentu reģistrā;
3. Priekšlikuma, sūdzības, jautājuma vai lūguma iesniegšana;
4. Pensiju 2.līmeņa dalībnieka konta izraksts;
5. Saņemtās darbnespējas lapas.


Avots: “Latvija.lv” statistika