Dzirkstele.lv ARHĪVS

Mums vēl ir, kur augt

Evita Brokāne

2009. gada 13. jūnijs 08:00

1249
Mums vēl ir, kur augt

Intars Sabulis: "Ja nav mērķa, uz ko tiekties, nav jēgas vispār kaut ko darīt."
Šodien un rīt Staru mototrasē notiks Latvijas čempionāta motokrosā otrais posms. Par motokrosu, trases sagatavošanu un sacensību organizēšanu "Dzirkstele" uz sarunu aicināja sacensību rīkotāju Intaru Sabuli.

- Kas šoreiz sacensībās varētu piesaistīt skatītāju uzmanību? - Nopietna cīņa šodien ir gaidāma MX 2 klasē. Šīs klases sportistiem ir jāuzrāda pēc iespējas labāki rezultāti. Tas sportists, kas uzrādīs vislabāko rezultātu čempionāta divu posmu kopvērtējumā, iegūs iespēju startēt MX 2 klasē Ķegumā, kur 27. un 28.jūnijā notiks Pasaules čempionāta posms. Domāju, ka sportistiem būs liela interese cīnīties par šo iespēju, savukārt skatītājiem būs interesanti vērot šo sacensību. Jau treniņos varēja redzēt, ka brauc un trenējas visi spicākie sportisti, tātad cīņa būs tiešām spraiga. Šie noteikumi neattiecas tikai uz tiem sportistiem, kas jau tāpat regulāri piedalās Pasaules čempionātā. Tam sportistam, kurš izcīnīs šo iespēju, Baltijas Kausa fonds turklāt arī apmaksās 500 eiro jeb pusi no nepieciešamās dalības maksas. Tas ir kā labs papildu stimuls cīnīties.

Blakusvāģu klasē šodien sacentīsies arī Māra Rupeika/ Haralda Kurpnieka ekipāža. Protams, viņi it kā ir pārāki par visiem, taču uz sacensībām var ierasties arī kāda igauņu ekipāža un padarīt cīņas daudz spraigākas. Iepriekš neko nevar zināt nevienā klasē, arī pašās mazākajās klasēs intriga saglabāsies līdz sacīkšu beigām.

Rīt galvenās cīņas, protams, risināsies MX 1 klasē. Tur cīnīsies gan Ivo Šteinbergs, gan Filips Kempelis, protams, arī citi sportisti. Abās sacensību dienās kopā ar Latvijas sportistiem startēs arī Krievijas, Lietuvas, iespējams, arī Igaunijas pārstāvji, ja vien viņiem pašiem mājās tobrīd nebūs kāda sacīkste. Cik man ir zināms, tad sacensībās plāno piedalīties arī gulbenietis Didzis Gorbenko, lai arī viņam ir salauzts pirksts. Arī Nauris Miķelsons ir nolēmis startēt. Iespējams, sacensībās būs redzams arī lizumnietis Edgars Rudītis. Viņam it kā nebija moča, taču jācer, ka viņam izdosies šo problēmu atrisināt. Domāju, ka viņš mierā neliksies, jo sportists sacensību laikā nevar nosēdēt malā.

Jāpiebilst, ka sacensību laikā apmeklētājiem būs arī iespēja iegādāties lētākas biļetes uz Pasaules čempionātu motokrosā MX1 Latvijas "Grand Prix", kas notiks Ķegumā no 26. līdz 28. jūnijam.

- Vai šīs būs vienīgās sacensības Staru trasē šovasar?

- Nē, vēl šeit ir paredzēts 12. un 13.septembrī Latvijas kausa iepriekšpēdējais posms. Šajās sacensībās vairāk startē amatieri. Interesanti, ka Latvijas kausā vienā klasē var piedalīties arī tā saucamie profesionāļi. Ir tikai viens nosacījums - nedrīkst piedalīties tie, kas startē Pasaules un Eiropas čempionātos. Tas nozīmē, ka lielākā daļa sportistu var piedalīties arī šajā sacīkstē. Domāju, ka arī šīs sacensības būs interesantas. Tajās ir arī daudz lielāka masveidība.

- Kad jūs sākāt nodarboties ar motokrosa organizēšanu?

- Apmēram 1991.gadā. Es pats toreiz beidzu aktīvās sportista gaitas, pirms tam jau biju bijis distances tiesnesis, tad arī pievērsos organizēšanai. Sāku veidot trasi. Tad bija tie grūtie laiki, taču es nepieļāvu, ka vienā gadā izkrīt sacensības, citādi jau mēs šogad ar tādu lepnumu nesvinētu trases 30 gadu jubileju. Visi tobrīd atteicās, sportistu bija maz, neviens negribēja organizēt, jo tas nav nekāds bizness, kā daudzi uzskata. Tas es mēģināju kaut ko sarunāt ar pieredzējušo sacensību organizatoru Salvi Freimani. Viņš prasīja maksāt naudas summu, ko es nevarēju samaksāt, tādēļ draudēja, ka tajā gadā sacensību varētu arī nebūt. Taču Madonas rajona Rāceņu trasē autokrosa laikā notika nelaime, tāpēc šī trase tika slēgta un motokrosa sacensību posmu pārcēla uz Staru trasi. Trasi biju pienācīgi sagatavojis, S.Freimanis tikai visu noorganizēja, un sacensības šeit noritēja ļoti labi. Tā arī strādājām kādus desmit gadus. Taču tad S.Freimanis sāka gatavoties MX1 sacensībām un viņam pietrūka laika visam citam, tādēļ Salvis man teica, lai mēģinu visu darīt pats. Tagad jau trešo sezonu to mēģinu arī darīt. Protams, darbs ir jāiegulda milzīgs, lai visu pienācīgi sagatavotu pirms sacensībām.

- Vai Staru trase šajos gados ir stipri mainījusies?

- Protams. Jebkura trase ir daudz mainījusies. Ja kādreiz mocis kaut nedaudz palēcās, bija baigais brīnums, bet tagad tas viss ir krietni mainījies. Sacensībās tagad redzam, ka zēni tiešām lido pāri tramplīniem.

Staru trase nav tā vieglākā. Tā prasa ļoti lielu precizitāti piezemēšanās ziņā. Kad sportisti piešaujas, viņiem ļoti patīk te braukt. Viss tiek darīts, lai trase būtu pēc iespējas labāka.

- Gatavojot trasi sacensībām, droši vien galvenokārt balstāties uz savu kā motosportista pieredzi.

- Jā, protams. Taču, gadiem ejot, attālinos no tās. Protams, es ļoti daudz analizēju, skatos, kā sportistiem veicas treniņos. Arī šogad pirms treniņiem trase bija citādāka, tagad tā jau ir vēl vairāk izmainīta.

- Šogad trase ir piedzīvojusi diezgan lielas pārmaiņas, taču droši vien ir kaut kas, ko vēl nav izdevies paveikt?

- Neesam paspējuši uzcelt līdz galam tiesnešu māju, bet es domāju, ka līdz rudenim tā jau būs gatava. Netika arī pilnīgi visai trasei apkārt izveidots ceļš, lai neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīna var visur piekļūt. Arī stāvlaukumi līdz galam netika sataisīti. Vienvārdsakot, darbs vēl būtu jāiegulda pie infrastruktūras sakārtošanas, pati trase ir sakārtota. Taču tam visam noteikti nav atmests ar roku. Tas ir kā mērķis, uz ko tiekties. Ja nav mērķa, tad nav vispār jēgas kaut ko darīt. Man gribētos šeit izveidot tādu kā centru (tāpat kā Ķegumā), kur sportisti ikdienā brauc trenēties. Pirms sacensībām, protams, arī šobrīd sportisti brauc šurp trenēties, taču ikdienā tas viņiem nav izdevīgi. Uz vienu dienu braukt neatmaksājas, taču ir nepieciešama arī vieta, kur pārnakšņot, nomazgāties gan pašam, gan arī nomazgāt moci. Esam iesākuši arī taisīt dušas, tualetes, taču viss ir pusratā. Ir doma arī par istabiņām, kur sportistiem varētu piedāvāt naktsmājas. Tas viss, protams, atduras pret finansēm.

- Kādas sacensības šeit gribētos noorganizēt?

- Kad mums valstī sakārtosies ekonomika, kad būs atbalsts, tad noteikti šeit notiks Eiropas čempionāta posms. Pagaidām tāpat visu šeit mēģināsim čubināt. Vēl viens mūsu mērķis ir MX 2 Eiropas čempionāts, kas ir ļoti prestižas sacensības, kā arī MX 3 Pasaules čempionāts.

- Vai, jūsuprāt, motokross šobrīd nav nedaudz panīcis Latvijā?

- Noteikti nē. Manuprāt, tas pat ir nedaudz uzplaucis. Sportistiem iet smagi, taču šogad viņu ir krietni vairāk nekā pērn. Sezonas sākumā es vēl svārstījos, vai organizēt šīs sacensības, taču, redzot,