Dzirkstele.lv ARHĪVS

Līgani pār bedrēm / Auto

2009. gada 4. jūnijs 12:16

3637
Līgani pār bedrēm / Auto

Ja automašīnas amortizatori nolietojušies, braucot jutīsim pat vismazāko ceļa nelīdzenumu. Taču ne jau tikai par komfortu ir runa - neaizmirsīsim par braucēju drošību, jo uz spēles var būt mūsu veselība vai pat dzīvība.

Bojāti amortizatori neno­dro­šina riteņu pietiekamu kon­taktu ar ceļa brauktuvi. Tas savukārt ietekmē spēkrata vadāmību, un, iebraucot ceļa līkumā, auto ir lielāka iespēja nonākt sānslīdē.

 

Viltīgais progress

 

«Skanēs dīvaini, bet tieši tehniskais progress traucē pareizi novērtēt ritošās daļas bojājumus mūsdienu automašīnās,» skaidro mehāniķis Austris Gross. Ja automašīna aprīkota ar bremžu antibloķēšanās sistēmu (ABS), pareizi nefunkcionējoši amortizatori palielina bremzēšanas ceļu. Tas tāpēc, ka riteņi, kas neatrodas ciešā kontaktā ar ceļa segumu, laiku palaikam mēģina bloķēties, ko novērš ABS elektronika, bremžu maģistrālē samazinot spiedienu. Brīdī, kad ritenis nonāk ciešā saskarē ar segumu, nepieciešams laiks, lai spiedienu atjaunotu. Piemērs parāda, kā nedrošs kontakts ar ceļu maldina ABS elektroniskās «smadzenes».

 

Tātad jāpārbauda

 

Lai noskaidrotu, kad pienācis laiks mainīt amortizatorus, dažreiz pietiek ar to vizuālu novērtēšanu. Ja uz korpusa ir eļļas pēdas, ticamākais, zudis hermētiskums vai pat eļļas nav palicis vispār. Lai gan naudas taupīšanas nolūkos tiek mēģināts amortizatorus labot, ieteicams gādāt jaunus. Par amortizatoru blīvējuma bojājuma priekšvēstnesi var uzskatīt arī tā kustīgās daļas («štoka») koroziju. Rūsa darbojas līdzīgi smilšpapīram, kas ātri sabojā blīvi.

 

Tomēr vizuālā novērtēšana ne vienmēr ļauj izdarīt secinājumus par amortizatoru stāvokli. Labāk uzticēties iekārtām. Ideālā gadījumā amortizatorus demontē un katru pārbauda speciālā stendā. Tas gan ir dārgs prieks. Biežāk tiek izmantoti vibrostendi, kas parasti ietilpst piekares un bremžu pārbaudes ietaises aprīkojumā.

 

Ko izvēlēties?

 

Kaut gan tehnikas progresa gaitā ir radīti jauna tipa amortizatori, tomēr četrriteņu spēkratos joprojām izmanto tradicionālos -
hidrauliskās eļļas ierīces. Tie ir gana lēti un piemēroti ikdienas braucieniem gan pa normāliem, gan sliktiem ceļiem, nodrošinot pietiekamu komforta līmeni. Speciālisti pat iesaka, ja vien vadītājam nav īpašas vēlmes, iegādāties līdzīga tipa amortizatorus.

 

Minētie hidrauliskie amortizatori pieejami visplašākajā cenu diapazonā, sākot no 12 līdz 15 latiem par retāk dzirdētu firmu ražojumiem un beidzot ar simts un vairāk latiem par pazīstamākiem un sportiskas slavas apmirdzētiem «Bilstein» un «Koni». Ja nav uzticības galīgi lētam amortizatoru piedāvājumam, bet pārmaksāt par sava desmitgadīgā ikdienā lietojamā auto «amīšiem» nav nedz vēlmes, nedz vajadzības, izvēlēties var pietiekami kvalitatīvos «Sachs», «Boge», «Monroe», «Kayaba» vai «Gabriel» ražojumus. Arī šīs firmas piedāvā īpaši kvalitatīvas un speciālām vajadzībām paredzētus amortizatorus. Tāpēc, pirms ko iegādāties, nekautrējieties pakonsultēties ar zinošu tirgotāju vai servisa meistaru.

 

Pēdējos gados arvien lielāku popularitāti iekaro vēl nesen tikai sporta spēkratiem pielāgotie gāzes amortizatori. Pēc sajūtām piekare it kā kļūst «cietāka». Parasti tos izvēlas, ja daudz jāpārvietojas pa sliktas kvalitātes brauktuvēm, piemēram, lauku ceļiem. Iemantojot plašu popularitāti, to cena top arvien demokrātiskāka. Mazāk dzirdētas firmas amortizatoru var iegādāties, samaksājot aptuveni pussimts latu.

Tirdzniecībā tiek piedāvāti arī adaptīvie amortizatori, kuru darba raksturlīkne pieskaņojas braukšanas ap­stāk­ļiem, taču tas jau ir pavisam cits cenu līmenis - līdz pat vairākiem simtiem latu.

 

Jauns jāsargā

 

Pirmais, ko uzsver A.Gross, ir amortizatoru nomaiņa pa pāriem - priekšējiem un pakaļējiem riteņiem. Pretējā gadījumā «amortiņu» mūžs būs ievērojami īsāks. Otrkārt, jāveic arī pamatīga ritošās daļas revīzija un jānomaina nolietojušās detaļas. Piemēram, bojāti šarnīri palielina slodzi uz jaunajiem amortizatoriem.

 

Amortizatoru nomaiņa jāveic precīzi, turklāt jāievēro zināmi noteikumi. Piemēram, transportēšanas laikā gāzes-eļļas amortizatoros šie komponenti nav sajaukti. Tāpēc pirms tam jāveic tā saucamā «pumpēšana». Diemžēl ne vienmēr servisa meistari to izdara. Tāpat svarīgi ievērot, ka montāžas laikā ar rokām vai instrumentiem nedrīkst pieskarties amortizatoru pulētajai kustīgajai daļai - štokam, lai uz tā nenonāktu netīrumi.

 

Amortizatoru resurss

 

Saudzīgi braucot, amortizatoru resurss ir 100 tūkstošu kilometru robežās un vairāk. Cik - atkarīgs no ražotāja un, protams, braukšanas stila un apstākļiem.

 

Der zināt:

 

- Ja bojāti amortizatori, pat braucot ar ievērojami zemāku ātrumu, var sākties akvaplanēšana

 

- Lai noskaidrotu, kā darbojas amortizatori, mēdz lietot tā dēvēto uzšūpošanas metodi (stāvošai automašīnai no augšas spēji uzspiež, tā iešūpinot). Taču šī metode dod tikai ļoti aptuvenu priekšstatu. Pārbaudē uz speciāla stenda, īsu brīdi padrebinot mašīnas riteņus, iespējams noteikt amortizatoru nolietojuma pakāpi

 

- Eļļas notecējumi liecina, ka amortizators ir bojāts

 

- Nomainot amortizatorus, jānomaina visas ritošās daļas bojātās detaļas