Dzirkstele.lv ARHĪVS

Restaurē tvaika lokomotīvi “Ferdinands”

Diāna Odumiņa

2009. gada 17. februāris 08:05

1514
Restaurē tvaika lokomotīvi “Ferdinands”

Otra bānīša tvaika lokomotīve saucas baroneses Marisas radinieka vārdā
Otro gadu Gulbenes dzelzceļa depo teritorijā turpinās 1951.gadā Vācijā ražotās šaursliežu tvaika lokomotīves "Gr-319" restaurācija. Lokomotīvei dots vārds "Ferdinands". Pagaidām nav zināms, kad varētu tikt pabeigta restaurācija un notiks šā transportlīdzekļa inaugurācijas jeb oficiālās vārda došanas svētki.

SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis" vadītājs Osvalds Lucāns "Dzirkstelei" stāsta, ka līdz ar to darba kārtībā bānītim būs jau otra tvaika lokomotīve līdzās "Kč-4" lokomotīvei "Marisa", kas ir Čehijā ražota "Ferdinanda" vienaudze.

 

Kāpēc tieši šāds nosaukums - "Ferdinands"? O.Lucāns saka, ka tic vārdu maģijai. Tā drīz pēc tam, kad vienai tvaika lokomotīvei tika piešķirts vārds "Marisa" par godu vēsturiskai personai - vietējā barona sievai -, Gulbenē augšām cēlās Vecgulbenes muiža. Arī otras lokomotīves vārds - "Ferdinands" - nav izraudzīts nejauši.

 

O.Lucāns stāsta, ka vācu grāfs un inženieris Ferdinands Cepelīns (1838-1917) bija precējies ar baroneses Marisas vīramāsu - Izabellu Konstanci Elizabeti Klementīni fon Volfu (1846-1922). Ferdinands vēsturē iegājis ar to, ka izgudrojis īpaša gaisa kuģa - cietā dirižabļa - paveidu, ko nosauca izgudrotāja vārdā par cepelīnu. Ferdinands ar kundzi vairākkārt ciemojās Vecgulbenes muižā. Saglabājies nostāsts, ka arī lidojošs cepelīns redzēts Gulbenes debesīs.

 

"Varbūt ar laiku Gulbenes debesīs atkal redzēsim cepelīnus?" prāto O.Lucāns.

 

"Ferdinanda" restaurāciju veic SIA "Gulbenes-Alūksnes bānītis" sadarbībā ar Bānīša draugu klubu un Latvijas Industriālā mantojuma fondu. Praktiskos restaurācijas darbus veic tā pati "komanda", kas iepriekš atjaunoja "Marisu".

"Ferdinands" ir lielāka, masīvāka un jaudīgāka lokomotīve, salīdzinot ar "Marisu", un ir vairāk piemērota pasažieru vilcieniem.

 

"Ferdinands" uz Gulbeni atceļojis no Lavasāres dzelzceļu muzeja Igaunijā. Lokomotīves svars ir 25,5 tonnas bez tendera.

 

Vēstures arhīva materiāli liecina, ka 1947.gadā pēc PSRS pieprasījuma leģendārās vācu firmas "Orenstein & Koppel" rūpnīcā Babelsbergā tika izgatavota pirmā "Gr" sērijas lokomotīve. Sērijas nosaukums izskaidroja lietas būtību. "Gr" nozīmē - Germanskaja reparacija (tulkojumā no kr. val. - Vācu repartācija), respektīvi tas norādīja, ka šās sērijas lokomotīves vācieši izgatavo, lai norēķinātos par kara gados Padomju Savienībai nodarītajiem postījumiem.