Dzirkstele.lv ARHĪVS

“Gulbenes autobuss” meklē risinājumus izdzīvošanai

Malda Ilgaža

2009. gada 18. februāris 16:49

1020
“Gulbenes autobuss” meklē risinājumus izdzīvošanai

Vietējas nozīmes maršrutu skaitu rajonā nesamazinās un biļešu cenas nepalielinās, var sarukt tikai reisu skaits
Transporta uzņēmums SIA "Gulbenes autobuss" no valsts budžeta šim gadam bija pieprasījis 418 000 latus, bet piešķirtais finansējums ir tikai 369 000 latu. Ar šo naudas summu uzņēmumam nav iespējams izdzīvot līdz gada beigām.

Vakar uzņēmuma direktors Aloizs Priedeslaipa tikās ar rajona padomes pašvaldības un reģionālās attīstības nodaļas vadītāju Martu Mikolaju, lai izteiktu savus priekšlikumus, kā uzņēmums vēl varētu papildus nopelnīt naudu. Iespējams, nāksies samazināt reisu skaitu

"Šobrīd šķiet, ka uzņēmums varēs pastāvēt, bet problēmas varētu rasties pēc budžeta pārskatīšanas martā vai arī gada beigās. Arī vietējās nozīmes maršrutu skaitu nav paredzēts samazināt. Tas varētu būt tikai reisu skaita samazinājums atsevišķos maršrutos. Atstāt kādu pagastu bez autobusa sestdienās un svētdienās arī nebūtu pareizi. Vēl jau ir arī mazāk "sāpīgas" iespējas, kas neskar skolēnu nokļūšanu uz skolu un atpakaļ, kā arī cilvēku nokļūšanu uz darbu. Arī SIA "Autotransporta direkcijas" ieteikums ir pārskatīt reisu intensitāti un veikt maršruta tīkla optimizāciju," saka M.Mikolaja.

Viņa pagaidām nevēlas minēt kaut vienu maršrutu, kurā varētu samazināt reisu skaitu, jo tā būtu tikai cilvēku tracināšana pirms laika.

"Ir mums daži vietējie maršruti, kas tika atvērti pēc iedzīvotāju pieprasījuma ar konkrētu mērķi, bet praktiski braucēju nav vispār, vai arī ir skaitliski ārkārtīgi maz. Pagājušajā gadā atvērām vakara maršrutu uz Jaungulbeni, lai skolēni varētu nokļūt mājās pēc nodarbībām mākslas, mūzikas un sporta skolā, bet izrādījās, ka šis autobuss nevienam nav vajadzīgs, tāpēc janvārī to aizvērām," stāsta M.Mikolaja.

Sniegs tehniskus pakalpojumus

"Tikai ar pasažieru pārvadāšanu uzņēmums izdzīvot nevar, tāpēc viens risinājums, lai varētu pelnīt papildus, ir tehnisko pakalpojumu sniegšana par maksu, jo uzņēmumam ir laba remontbāze. Lai šie pakalpojumi būtu kvalitatīvi, līdzšinējā remontbāzē nāksies arī kaut ko nedaudz uzlabot. Mūsu konkurenti ir privāto autobusu īpašnieki. Mēs arī viņiem varētu piedāvāt iespēju remontēt autobusu pie mums," stāsta SIA "Gulbenes autobuss" direktors Aloizs Priedeslaipa.

Uzņēmums iznomā arī autobusus, piemēram, dažādām ekskursijām un citiem norīkojumiem.

"Mums šobrīd vairāk nekā jebkad ir jādomā par to, lai atmaksātos autobusu uzturēšana, lai šoferiem katru mēnesi noteiktajā laikā varētu izmaksāt algu, lai cilvēkiem būtu darbs. Par jaunu autobusu iegādi šobrīd pat nesapņojam," saka A.Priedeslaipa.

Tarifi jau palielināti

SIA "Gulbenes autobuss" vadība pēc pirmā šā gada mēneša rezultātiem veic izdevumu un paredzamo ieņēmumu aprēķinu, ņemot vērā pasažieru pārvadājumu tarifa pieaugumu, kas tika ieviests šā gada 19.janvārī.

"Mūsu iedzīvotāju naudas makiem arī noteiktie četri santīmi par katru nobraukto kilometru kopā ar pievienotās vērtības nodokli rajona maršrutos un 35 santīmi pilsētas autobusu maršrutos jau ir ļoti liels biļešu cenas palielinājums. Pieņemot lēmumu par šo tarifu vēlreizēju palielinājumu, mēs nonāktu pie situācijas, kad lētāk būtu braukt ar personīgo transportlīdzekli, nevis ar sabiedrisko transportu," uzskata M.Mikolaja.