Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ceļi gaida uzlabojumus

Malda Ilgaža

2008. gada 9. marts 09:00

1684
Ceļi gaida uzlabojumus

Autobraucēju sašutums par izdangātajām un bedrainajām brauktuvēm turpina pieaugt. Kritiska situācija izveidojusies uz Gulbenes - Smiltenes 1.šķiras ceļa pie Gaujas tilta un citviet.

"Mēs varam remontēt bedres, bet ielāps pie ielāpa neturas. Arī tad, kad līst lietus un bedres ir pilnas ar ūdeni, nav nozīmes tās labot. Izmantojot aukstā asfaltbetona maisījumu šādos apstākļos, velti iztērējam apmēram 15 latus par katru aizlāpīto kvadrātmetru. Šobrīd runa var būt tikai par avārijas bedru aizlīdzināšanu. Masveidā bedrīšu remonts reāli varētu sākties aprīlī, kad tam būs piemēroti laika apstākļi," stāsta akciju sabiedrības "Latvijas valsts ceļi" Vidzemes reģiona Gulbenes nodaļas vadītājs Laimonis Aumeisters.

 

Viņš stāsta, ka tomēr šonedēļ esot aizlīdzinātas lielākās avārijas bedres uz Gulbenes - Smiltenes šosejas netālu no Gaujas tilta.

 

Cerības ir?

Kādēl ceļi tik slikti? L.Aumeistars skaidro, ka pēc 1991.gada finansējums ceļiem ievērojami samazinājies, bet transporta kustība palielinājusies. Turklāt padomju gados būvētie un remontētie ceļi bijuši domāti mazākai slodzei (pilna masa 40 tonnas uz valsts galvenajiem un 1.šķiras ceļiem un 30 tonnas - valsts 2.škiras ceļi), bet šodien pa tiem brauc transports ar 50 un vairāk tonnu pilnu masu. Tādējādi tiek sagrauts ceļu pamats.

 

"Kopš 1991.gada uz Latvijas ceļiem atlikto remonta darbu deficīts sasniedz 3 miljardus latu. Šodien mēs izjūtam nepadarīto darbu sekas," saka L.Aumeisters.

 

Valstī periodiskajā ceļu uzturēšanas programmā 2007. - 2009.gadam paredzēti lielāki remondarbi ceļa posmos uz brauktuvēm Gulbenes - Smiltenes, Gulbene - Balvi. Taču reāli darbu paredzēts veikt 2009.gadā, tas saistīts ar niecīgu finansējumu valsts 1.škiras autoceļu periodiskai uzturēšanai.

 

"Mums ir gada budžets, kas dalās ziemas un vasaras sezonas darbiem. Plānotās ikdienas uzturēšanas darbu izmaksas 2008.gada pirmajā ceturksnī bija 313 000 latu, bet vasaras sezonā (1.aprīlis -30.septembris)- 445 240lati," situāciju skaidro L.Aumeisters.

 

Vadītājs vieš cerību, ka 2009.gadā tomēr tiks saremontēts arī autoceļa Smiltenes - Gulbene posms no Gulbenes rajona robežas līdz pagriezienam uz Ranku, kur uzklās izlīdzinošo asfaltbetona kārtu un veiks virsmas apstrādi. Nākamgad ar granīta šķembām virsmas apstrādi paredzēts arī veikt šī paša autoceļa posmā no Tirzas tilta (no 52,3 līdz 56,8 kilometram).


Nosaka prioritātes

Novadu atbalsta programmā 2007.un 2008.gadā Latvijā 2.šķiras valsts ceļu uzturēšanai gadā ir paredzēti 12 miljoni latu. No 2009.gada šajā atbalsta programmā ir paredzēti 35 miljoni latu. Gulbenes rajonam tas būs 1 miljons 30 000 latu.

 

"Remontēšanai prioritāros objektus nosaka pašvaldību vadītāji. Es varu tikai tos ieteikt. Kopīgi sagatavojam ceļu programmu, tajā norādot, konkrēti kuru ceļu posmus remontēsim. Šovasar, piemēram tiks sakārtots pievedceļš Litenei, kur melnais segums ir sabrucis, papildu slodzi radīs arī autotransporta kustība uz atkritumu poligonu. Šā ceļa remonts autoceļu attīstības programmā bija ierakstīts jau 1999.gadā."

Ceļu sakārtošanai tiek izmantota arī Eiropas fondu nauda. Par ERAF naudu sakārtos grants segumu uz ceļa Ērgļi - Jaunpiebalga - Saliņkrogs. Projektēšanas darbu līgums ir noslēgts arī par ceļa Gulbene - Rēzekne līdz Pededzes tiltam sakārtošanu. Līdz 2013.gadam ir plānots šo ceļu noasfaltēt.

 

Fakti

* Gulbenes rajonā 54 procenti melnā seguma valsts 1.šķiras ceļu ir sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī.


* Vidējais melnno segumu vecums pārsniedz 20 gadus


* Kopš 1991.gada saistībā ar ceļiem neveikto darbu deficīts valstī pārsniedz 3 miljardus latu.


* Mēnesī ceļu ikdienas uzturēšanai vidēji paredzēts 97 047 lati ziemā un 74 207 lati vasarā.