Dzirkstele.lv ARHĪVS

"Iespējamā misija" ieinteresē skolēnus arī Gulbenē

Diāna Odumiņa

2008. gada 3. marts 16:42

402
"Iespējamā misija" ieinteresē skolēnus arī Gulbenē

Februārī Latvijas skolās ieradās "Iespējamās misijas" skolotāji. Tās ir 50 valstī plaši pazīstamas personības, kas iejutās pedagoga lomā. Arī Gulbenes 2.vidusskolā 12.klašu skolēniem vienu mācību stundu vadīja šāda viesskolotāja - gulbeniešiem labi pazīstamā Ingrīda Blūma. Viņas stunda bija par līderības tēmu.

I.Blūmas profesionālā pieredze aizsākusies bankā Gulbenē un vēlāk turpinājusies Rīgā desmit gadus vadot "Hansabanku". I.Blūma sāka mācību stundu, izklāstot savu biogrāfiju, un apliecinot, ka arī meitene, kas dzimusi Balvu rajona Rugājos, var noticēt sev, izraudzīties mērķus, sasniegt tos un nebaidīties arvien mainīt savu dzīvi.

 

Par līderiem un vērtībām

Viņa iesaistīja skolēnus interaktīvā diskusijā, kopīgi formulējot līderim nepieciešamās īpašības, uzdevumus. I.Blūma arī aicināja jauniešus nosaukt personības, kas, viņuprāt, Latvijā izceļas kā spilgti līderi. Gulbenes skolēniem tādi šķita uzņēmējs un Tautas partijas dibinātājs Andris Šķēle un eksprezidente Vaira Vīķe - Freiberga.

 

Mācību stundas vadītāja rosināja turpināt diskutēt par vērtībām, par to, kādus vēlētos līderos Latvijā turpmāk. Kaut arī noskanēja zvans, kas liecināja, ka mācību stunda ir galā, bija jūtams, ka diskusija ir vēl tikai sākusies un tā varētu turpināties. Akcentēta tika doma, ka var likt vienādības zīmi starp jēdzieniem "vadītājs", "līderis" un "skolotājs".

 

I.Blūma arī mudināja skolēnus nopietni padomāt par skolotāja profesijas izraudzīšanu.

 

"Dzirkstelei" I.Blūma atzīst, ka šo mācību stundu mērķis, pie skolēniem dodoties Latvijā pazīstamām personībām, ir rosināt skolēnus domāt par savas dzīves mērķiem un to, ka neko dzīvē nevar sasniegt uzreiz, vispirms neinvestējot zināšanās, pieredzē.

 

Meklē jaunos skolotājus

I.Blūma ir programmas "Iespējamā misija" valdes priekšsēdētāja un patronese. Programmā šobrīd tiek meklēti talantīgi jaunieši, kas nule beidz studijas augstskolā, iegūstot bakalaura grādu, bet kam nav pedagoģiskās izglītības (kas iepriekš nebija plānojuši kļūt par skolotājiem). Labākos no labākajiem aicinās doties divus gadus strādāt skolā, pirms tam intensīvi apgūstot pedagoģiju.

 

Piemēram, labs datorspeciālists varētu skolā mācīt matemātiku, fiziku vai informātiku, labs filologs, tulks - valsts valodu vai svešvalodas. Šis projekts ir saskaņots ar Izglītības ministriju. Uz skolām nosūtītie cilvēki bez skolotāja algas saņems arī nelielu stipendiju, ko nodrošinās "Iespējamā misija".

 

Informācija par to un pieteikšanās anketa (to var aizpildīt līdz 31.marta) ir interneta mājas lapā (www.iespejamamisija.lv).


I.Blūma saka, ka tiek aicinātas pieteikties arī skolas, kurām būtu vajadzīgi skolotāji kādā mācību priekšmetā.

 

Mērķis - izglītota sabiedrība

"Galvenais mūsu mērķis ir celt izglītības un skolotāja profesijas prestižu. Veiktie pētījumi, analizējot izglītības kvalitāti ietekmējošos faktorus, norāda: viss atkarīgs no tā, cik augstas prasības tiek izvirzītas jauniešiem, kas iet mācīties par skolotājiem. Tiešām šobrīd pedagoga profesija nav pirmā izvēle labākajiem vidussskolu beidzējiem. Varbūt dažs sabojā savu dzīvi, mācoties jebko, tikai ne skolotāja profesiju, kaut pedagoga darbs būtu īstais dzīves aicinājums. Gribam mainīt attieksmi un atgriezt skolotāja profesijai reputāciju," saka I.Blūma.

 

Viņa uzsver, ka "Iespējamās misijas" gaitā atlasot cilvēkus, kurus nosūtīt skolotāju darbā uz skolām, uzsvars būs uz kvalitāti, nevis kvantitāti.

 

"Ir jāatrod labākie. Viņiem aktuāla būs arī līderības kompetence, spēja vadīt. Jāvada taču būs klase, kurā var būt līdz 30 skolēnu. Tas nav viegli. Tajā pašā laikā viena prasme ir zināma pazemība. Starp citu, labākajiem pasaules līderiem tā ir raksturīga īpašība. Cilvēks saprot, ka ir jāprot ieklausīties citos," saka I.Blūma.

 

Aizgūta ārzemju pieredze

Viņa saka, ka "Iespējamā misija" nav Latvijas izgudrojums. Šādā pašā veidā talantīgi, jauni skolotāji jau atrasti un strādā skolās Igaunijā. Igauņi savukārt šo ideju aizguvuši no ASV un Lielbritānojas, kur šādai skolotāju piesaistei skolām ir prestižs un atzīstami rezultāti.

 

 Ārzemju pieredze liecina, ka apmēram puse skolām piesaistīto skolotāju paliek turpat strādāt arī pēc tam, kad līgumā noteiktie divi gadi ir pagājuši. Citi savukārt kļūst par vadošiem darbiniekiem citās iestādēs, uzņēmumos, jo ir guvuši praktisku pieredzi līderībā un saņem vērā ņemamus jaunus darba piedāvājumus.