Dzirkstele.lv ARHĪVS

Izbūvē jaunus meža ceļus

Malda Ilgaža

2008. gada 8. janvāris 09:00

477
Izbūvē jaunus meža ceļus

Rajonā daudzviet meža autoceļi ir krietni labākā stāvoklī nekā brauktuves, pa kurām kursē cita veida transports, piemēram, autobusi, vieglās automašīnas un citi transporta līdzekļi.

Akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži", kas ir galvenā meža ceļu izbūves pasūtītāja, rekonstruējot meža ceļus, netieši veic arī nozīmīgu sociālo funkciju - uzlabo braukšanas apstākļus šiem ceļiem tuvējo māju ļaudīm.

 

"Latvijas valsts meži" Austrumvidzemes mežsaimniecības izpilddirektors Aigars Dudelis informē, ka pagājušajā gadā Gulbenes rajonā uzbūvēti meža ceļi 14 kilometru kopgarumā. No tiem garākais ir Mastiņu ceļš Lejasciema pagastā. Tā garums ir 6,1 kilometrs.

 

"Pērn salīdzinoši plašāka sadarbība mums izvērtās ar SIA "Rubate" strādniekiem," stāsta A.Dudelis.

 

Atjaunots arī meža grāvju tīkls 1000 hektāru lielā meža platībā. Šā darba veikšanā ticis nolīgts uzņēmums SIA "Vidzemes būvnieks".

 

"Grāvjus palīdz uzturēt arī mednieki, kuri nojauc bebru izveidotos dambjus. Jāuzsver, ka šie dzīvnieki rada arvien lielākas problēmas," saka A.Dudelis.

 

"Latvijas valsts mežiem" Gulbenes rajonā šobrīd ir 350 kilometri meža ceļu, uz kuriem regulāri tiek mainītas caurtekas, appļautas to malas, brauktuves tiek planētas.

 

Arī šajā gadā ir plānots rajonā no jauna uzbūvēt 35 kilometrus meža ceļu un atjaunot grāvju tīklu 2000 hektāru platībā. Ir uzsākta arī vairāku meža ceļu būvniecība. Starp tiem garākais meža ceļš būs Litenes pagastā. Tas ir tā sauktais pirts ceļš 6 kilometru garumā.

 

"Katra jauna meža ceļa izbūve samazina izmaksas, kas saistītas ar kokmateriālu pievešanu no cirsmas līdz ceļam," saka A.Dudelis.

 

 

Daudzviet meža ceļi tiek veidoti uz jau esošo brauktuvju bāzes, kuras pirms tam izmantojuši vietējie iedzīvotāji, tāpēc ir gadījumi, kad cilvēkus izbrīna šo ceļu slēgšana.

 

"Parasti neslēdzam meža ceļus, kurus pastāvīgi izmanto citi ceļa lietotāji, bet ir gadījumi, kad to nākas darīt tāpēc, lai nodrošinātu "Latvijas valsts mežiem" piederošo meža ceļu labu stāvokli. Slēdzot atsevišķus meža ceļus, slēgto ceļu barjera atslēgas tiek iedotas Valsts meža dienesta mežniecību darbiniekiem, kā arī to lauku māju īpašniekiem, kuriem šis ceļš ir vienīgā iespēja, lai no mājas nokļūtu pilsētā vai citur," skaidro A.Dudelis.

 

No rajona medību kolektīvu dalībniekiem ir izskanējusi kritika, ka dažviet izbūvētie meža ceļi ir ārkārtīgi sliktā stāvoklī. Īpaši rudeņos un pavasaros tie nav izbraucami, uz tiem ir lielas bedres un tamlīdzīgi.

 

"Kas atbild par meža ceļu kvalitāti, kas novērš bojājumus," laikrakstam "Dzirkstele" jautā kāds mednieks.

 

A.Dudelis norāda, ka visbiežāk "Latvijas valsts mežiem" piederošās brauktuves sabojā lielā mežizstrādes tehnika, un tas parasti notiek kokmateriālu transportēšanas laikā.

 

"Ja ceļš ir bojāts, tad tas par saviem līdzekļiem ir jāsalabo vainīgajam. Diemžēl vainīgos ne vienmēr izdodas atrast," atzīst A.Dudelis.

 

 

Fakti

 

* 2007.gadā garākais meža ceļš - 6,1 kilometrs - uzbūvēts Lejasciema pagastā.

* Šogad garākais meža ceļš - 6 kilometri - top Litenes pagastā.

* Latvijā pērn kopumā izbūvēti 820 kilometri meža ceļu, bet pirms septiņiem gadiem to kopgarums sasniedza tikai 26 kilometrus.

* Līdz 2020.gadam Latvijā plānots palielināt meža ceļu blīvumu līdz 1,6 kilometriem uz 100 hektāriem.