Dzirkstele.lv ARHĪVS

Diskusijā apzina invalīdu problēmas

Diāna Odumiņa

2007. gada 7. decembris 17:06

482
Diskusijā apzina invalīdu problēmas

Gulbenes 2.vidusskola rakstīs vēstules Izglītības un zinātnes ministrijai, kā arī Labklājības ministrijai par sociālo asistentu nepieciešamību skolēniem ar kustību traucējumiem.

Skolā "Dzirkstele" uzzināja, ka trešdien, 5.decembrī, par to vienojās diskusijas "Mēs esam starp jums" dalībnieki - skolēni invalīdi, viņu vecāki, skolas pedagogi - pēc tam, kad bija iztaujājuši ekspertus. Konstatēja arī daudzas citas nepieciešamības.

 

Diskusijas mērķis bija uzzināt, kādu sociālo palīdzību var saņemt un kādas turpmākās izglītošanās un darba iespējas var izmantot cilvēki ar invaliditāti pēc vispārizglītojošās skolas beigšanas, kā arī konstatēt, kādi uzlabojumi turpmāk ir nepieciešami invalīdu ikdienas vajadzību apmierināšanai.

 

Pašvaldības vai valsts apmaksāts sociālais asistents jeb sociālais darbinieks, kas palīdz pārvietoties cilvēkam ratiņkrēslā, ir nepieciešams bērnam vai jaunietim, apmeklējot izglītības iestādi.

 

Gulbenes rajona padomes veselības aizsardzības un sociālās palīdzības nodaļas vadītāja Aina Kokoreviča diskusijas dalībniekus informēja, ka 2006.- 2011.gada sociālās integrācijas plāns valstī paredz vairākas izmaiņas, arī valsts apmaksātu asistentu ieviešanu, taču pagaidām nav zināms, kādu diagnožu grupu cilvēkiem tie būs.

 

Jauniešu kluba "Dēms" vadītāja Anita Birzniece diskusijā aicināja bērnu invalīdu vecākus un skolas administrāciju rakstīt vēstules ministrijām, lai aktualizētu nepieciešamību pēc sociālajiem asistentiem.

 

Gulbenes 2.vidusskolā mācās divi skolēni, kas ikdienā pārvietojas ratiņkrēslos. Skola nav piemērota šādiem audzēkņiem. Skolas direktora vietniece projektu darbā Dita Grigore diskusijā klāstīja, ka gatavo projektu, lai iegūtu finansējumu lifta ierīkošanai skolā. Lifts vajadzīgs, lai skolēni ratiņkrēslos varētu bez grūtībām tikt no viena ēkas stāva uz otru.

 

Pilsētas bibliotēkas darbinieks Andris Vītols, kas pēc autoavārijas jau vairākus gadus pārvietojas tikai ratiņkrēslā, diskusijas dalībniekiem pastāstīja, kā pārvarējis psiholoģisko barjeru un pieteicies uz subsidēto darba vietu bibliotēkā. Viņš bibliotēkā strādā informācijas centrā, kur lieti noder viņa prasme darbā ar datoru.

 

"Svarīga ir spēja saprasties ar darba devēju. Grūti ir izprast tāda cilvēka vajadzības, kas pārvietojas tikai ratiņkrēslā. Gulbenes bibliotēkas direktore Antra Sprudzāne saprata, ka telpā, kurā strādāju, ir vajadzīgs gaisa kondicionētājs, jo tādam cilvēkam kā es ir traucēta termoregulācija. Ir iekārtota arī atpūtas istaba, kur dienā varu atgulties un atpūtināt muguru kaut brīdi, jo darbadiena man ir tikpat gara kā visiem, bet sēdēšana ratiņkrēslā visu dienu nav viegla," sacīja A.Vītols.

 

A.Sprudzāne pastāsdīja par ceļu problēmu risināšanu un grūtībām, ar kādām saskārusies, gādājot par piemērotas darba vides radīšanu darbiniekam, kas ir cilvēks ratiņkrēslā.

 

Gulbenes 2.vidusskola ir vienīgā skola pilsētā, kur kopā ar citiem bērniem vispārizglītojošajās klasēs mācās arī bērni ratiņkrēslos. Invalīdu un viņu draugu apvienība "Apeirons" piesķīrusi Gulbenes 2.vidusskolai sertifikātu "Vienādo tiesību un iespēju skola" par pozitīvu piemēru un iniciatīvu bērnu ar invaliditāti integrācijā vispārizglītojošā skolā.

 

Gulbenes 2.vidusskola audzēkņu skaita ziņā ir lielākā skola pilsētā. Tur no 1. līdz 12.klasei mācās 530 audzēkņu. Ir izveidotas arī divas apvienotās klases bērniem ar īpašām vajadzībām (garīgās attīstības traucējumiem), kur pēc speciālās programmas mācās 20 skolēnu.