Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ķīmija nāk modē

Evita Brokāne

2007. gada 25. novembris 08:00

957
Ķīmija nāk modē

Gulbenes ģimnāzijas ķīmijas skolotāja Līga Silauniece kopā ar 21 citu Latvijas ķīmijas skolotāju un 3 fizikas skolotājiem piektdien saņēma apbalvojumu. Tas piešķirts par veiksmīgu un regulāru ķīmijas un fizikas studentu sagatavošanu.

Rīgas Tehniskās universitātes Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultāte ik gadu rīko konferenci "Ķīmija kā prioritāte", lai kopā ar sponsoriem pateiktos skolotājiem par studentu sagatavošanu.

 

"Man tas bija liels pārsteigums. Jāpasakās tiem audzēkņiem, kas ir aizgājuši studēt," saka L.Silauniece. Viņa atklāj, ka ķīmiju sevišķi daudz vidusskolu absolventu neizvēlas studēt, taču dažādas ar to saistītas profesijas gan.

 

"Skolēnu skaits, kurus interesē eksaktās zinātnes, ar katru gadu mazliet palielinās, to var spriest pēc skolēniem, kas kārto eksāmenus šajos priekšmetos," vērtē skolotāja.

 

Viņa atklāj, ka šogad, piemēram, Gulbenes ģimnāzijā nemaz netika nokomplektēta humanitārā un sociālā virziena programma, skolēni izvēlējušies mācīties vispārīgā un eksaktā virziena programmā.

 

"Skolēni šobrīd skatās, pēc kā vairāk ir pieprasījums. Diemžēl mūsdienās nepietiek ar to, ka kaut kas patīk, ir jāsaredz iespēja pēc tam arī kaut ko nopelnīt izvēlētajā profesijā," secina L.Silauniece.

 

Arī ģimnāzijas direktore Lidija Ķeķere spriež, ka ir iestājies brīdis, kad jaunieši sāk saprast, ka humanitāro zinātņu speciālistu jau ir pietiekami un par prioritāti skolēni izvēlas eksaktos priekšmetus.

 

"Bērni iet līdzi laikam, arī skolotājiem tas ir jādara. Mūsu skola piedalās dabaszinātņu pilotprojektā, dabaszinātņu skolotāji ir apmācīti strādāt ar mūsdienīgām metodēm un mācību līdzekļiem, dažādiem prezentācijas materiāliem un labu tehniku. Tas viņiem dod papildu dopingu darbā," saka L.Ķeķere.

 

"Agrāk mācību process vairāk bija vērsts uz faktu materiālu, tagad - uz zinātnisko domāšanu un praktiskajiem darbiem, tādēļ skolēniem ir arī interesantāk mācīties. Bērniem patīk arī laboratorijas darbi - ja redzi, kā tas notiek, tam ir pavisam cita nozīme," ir pārliecināta skolotāja.

 

Viņa pati studējusi Daugavpils Pedagoģiskajā universitātē Bioloģijas un ķīmijas fakultātē.

 

"Vairāk man tobrīd gan patika bioloģija, bet sagatavoja tur gan biologus, gan arī ķīmiķus, un šeit skolā vairāk vajadzēja ķīmiķi. Arī šis priekšmets man patika, tur savs nopelns ir arī maniem skolotājiem, kas jau tolaik mācēja ieinteresēt šajā priekšmetā," saka L.Silauniece.

 

Viņasprāt, ķīmija ir interesants priekšmets, jo viss, kas notiek apkārt, ir saistīts ar to.

 

"Arī smalkās reklāmas, ko mums rāda televīzijā, ir ar to saistītas. Ja kaut ko saproti no ķīmijas, vari izdomāt, kas ir patiesība un kas ne. Stundās mēģinu pievērst skolēnu uzmanību, lai viņi seko līdzi visam un lai neļaujas sevi apmānīt," saka skolotāja.

 

 

Apbalvojumus ķīmijas skolotājiem piešķir kopš 1999.gada, fizikas skolotājiem - šogad pirmoreiz. Šis apbalvojums darbojas kā sava veida stimuls - sagatavot pēc iespējas vairāk un labāk topošos ķīmijas un fizikas speciālistus, radīt skolēnos interesi par ķīmiju un fiziku.