Dzirkstele.lv ARHĪVS

Pasažieru pārvadātājiem radušos zaudējumus sola atlīdzināt valsts

Malda Ilgaža

2007. gada 16. novembris 13:00

375
Pasažieru pārvadātājiem radušos zaudējumus sola atlīdzināt valsts

Pasažieru pārvadātāji pozitīvi vērtē iespējamo valsts garantu - perspektīvā simtprocentīgi segt zaudējumus, kas pārvadātājiem radušies galvenajos pārvadājumu maršrutos. Līdz šim tā nebija.

"Šobrīd ir grūti spriest, cik plaši būs iespējams izvērst maršrutu tīklu rajonā, tas būs atkarīgs no valsts budžeta iespējām, tāpēc uzreiz dubultot pašreizējo pārvadājumu maršrutu skaitu rajonā nebūs iespējams. Ja situācija valstī uzlabosies, maršrutu tīklu paplašināsim, arī pārvadātājiem nebūs nekāda riska. Ja mēs, ņemot vērā četras prioritātes - nokļūšanu skolā, darbā, medicīnas iestādē un pašvaldībā -, spēsim pierādīt, ka vietējais maršruts ir sociāli nepieciešams, tas tiks apstiprināts un to dotēs valsts, bet nav īstas pārliecības, ka tas būs drīz," saka rajona padomes pašvaldību un reģionālās attīstības nodaļas teritorijas plānotāja Marta Mikolaja.

 

Ja valsts uzņemsies segt pārvadājumu radītos zaudējumus, tad pretī tiks prasīta skrupuloza ienākumu un izdevumu uzskaite. Tiks pastiprināta kontrole autobusos, kur mūžīga problēma ir braukšanas biļešu neizsniegšana. To 8.novembrī Balvu rajona padomē notikušajā Gulbenes, Alūksnes un Balvu rajona speciālistu sanāksmē par sabiedriskā autotransporta pārvadājumu organizēšanas kārtību 2008.gadā uzsvēra arī Valsts SIA "Autotransporta direkcija" valdes loceklis Adrians Ļubļins.

 

Viņš norādīja, ka sods autobusa vadītājam par to, ka viņš ņem naudu, bet neizsniedz biļeti, būs ārkārtīgi bargs. Arī pakalpojuma pasūtītājam būs tiesības visu kontrolēt.

 

"Tikšanās Balvos vieš cerības, ka situācija pasažieru pārvadājumos varētu uzlaboties, bet garants tam ir valsts budžets. Arī pašvaldībām nav liegts dotēt pārvadājumus, bet, zinot līdzšinējos pašvaldību budžetus, tām nav pa spēkam atvērt jaunus maršrutus un tos dotēt," piebilst M.Mikolaja.

 

Šogad Saeima pieņēma jaunu Sabiedriskā transporta pārvadājumu likumu un tika mainīts arī likums par autopārvadājumiem.

 

Savukārt 2.oktobrī tika pieņemti vairāki Ministru kabineta noteikumi, kas stāsies spēkā 2008.gadā. Dažu jauno normu ieviešanai ir noteikti dažādi pārejas periodi līdz pat 2012.gadam. Tas nozīmē, ka sabiedriskajam transportam ir sācies pārmaiņu periods. Izmaiņas ir saistītas ar Eiropas Savienības direktīvu ieviešanu autotransporta pārvadājumu sistēmā.

 

"Rajonā pārvadājumu pasūtītājs ir rajona padome, tāpēc pirmām kārtām jāstrādā pie noteikumiem par sabiedrisko pakalpojumu organizēšanas kārtību maršrutu tīklā. Vispirms ir jāsakārto autopārvadājumu saimniecība, proti, jāsakārto autobusu pieturvietas, jādod katra maršruta sociāli ekonomiskais pamatojums, norādot, uz kurieni no kurienes cilvēki brauc, kādas iestādes apmeklē, jāzīmē visu maršrutu shēmas, tajās uzrādot visas pieturas," stāsta Marta Mikolaja.

 

Saistībā ar to, ka Ministru kabineta noteikumi tika pieņemti salīdzinoši vēlu un atlikušajā laikā līdz gada beigām, kad beidzas arī piešķirtās atļaujas pārvadājumu veikšanai, nav iespējams sagatavot nepieciešamos dokumentus, pašreizējās pārvadājumu atļaujas tiks pagarinātas uz pusgadu vai pat gadu.

 

"Šobrīd mēs saskaņosim esošos maršrutus, lai nākamajā gadā strādātu pie nepieciešamo dokumentu sagatavošanas. Lielākā problēma, kas šobrīd visvairāk satrauc pašvaldības, ir skolēnu pārvadājumi. Šobrīd pagastu autobusi, kas pārvadā skolēnus, kursē ne tikai pa valsts nozīmes, bet arī pa pašvaldību ceļiem. Tas nozīmē, ka arī pagastu ceļus vajadzēs sakārtot atbilstoši prasībām, aprīkot ar pieturvietām un tamlīdzīgi, lai tos varētu iekļaut reģionālās vietējas nozīmes maršrutu sarakstā," stāsta M.Mikolaja.