Dzirkstele.lv ARHĪVS

Akumulators allaž jāuzmana

2012. gada 1. novembris 16:38

4633
Akumulators allaž jāuzmana

Gaisa temperatūrai pazeminoties, ne vienam vien autovadītājam raizes sagādā akumulatora darbība. Kā nenonākt tik tālu, lai vienīgā iespēja iedarbināt braucamo būtu citam lūgt «piepīpēt», padomus «Dzīvespriekam» lasītājiem sniedz SIA «Jureckis un Ko» pārdevējs Uģis Norenbergs.

Regulāri jālādē
Ja mājās ir speciāla ierīce, pirms ziemas sezonas vērts akumulatoru uzlādēt. Jo īpaši tad, ja pārsvarā iznāk doties tā dēvētajos «īsajos» braucienos. «Mūsdienās mašīnās elektronikas ir daudz. Ja diennaktī brauc divas stundas, bet pārējās 22 auto stāv, tad pāris stundās nevar uzlādēt to, ko patērē,» skaidro Uģis Norenbergs. Ideālā variantā būtu akumulatoru uzlādēt ik pa trim mēnešiem. Diemžēl to gandrīz neviens nedara, viņš piebilst ar smaidu. Nereti autovadītāji kritizē akumulatoru ražotājus un pārdevējus, taču bieži vien risinājums ir daudz vienkāršāks - lādēšana. Nepieciešamības gadījumā jāpatīra arī klemmes, kas akumulatoru savieno ar pārējiem auto mezgliem.


Speciālie testeri pieejami servisos. Mūsdienās gan lielākā daļa firmu ražo akumulatorus ar īpašu lodziņu, kas ļauj auto īpašniekam pašam noteikt, vai pienācis laiks akumulatoru uzlādēt. Ja lodziņā redzama zaļa krāsa - viss kārtībā, ja melna - laiks uzlādēt. Lētākajiem modeļiem gan šādas «ekstras» nebūs.

Jāuzmanās iepērkoties
Akumulatora kalpošanas laiks vidēji ir no trim līdz pieciem gadiem - atkarībā no tā, kā akumulators tiek ekspluatēts. Ja nu tomēr jāpērk jauns, vislabāk vērsties specializētajos veikalos pie kompetenta un uzticama pārdevēja. Šajā gadījumā pietiks ar pamatinformāciju par automobili, lai speciālists ieteiktu piemērotāko. Autovadītājam tikai jāizvēlas cenas ziņā pieņemamākais variants.


Iepērkoties specializētajā veikalā, būs garantija, ka akumulators ir darba kārtībā - tur tos regulāri pārbauda gan tirgotāji, gan ražotāji. Pirkt lielveikalā šķietami lētāku modeli vienmēr ir riskanti. Ražošanas datumu firmas šifrē, pircējs to uz ierīces neatradīs, atzīst eksperts.

 

Dīzelim vajag jaudīgu
Akumulatora modelis jāizvēlas atkarībā no starta jaudas, ko mēra ampēros (A). Visus akumulatorus pēc to jaudas nosacīti var iedalīt trijās kategorijās, daudzi ražotāji katru no tām pat kaut kā īpaši nodēvē. Lai noskaidrotu, cik akumulators ir jaudīgs, jāizpēta etiķete. Visvienkāršākajiem būs norādīts mazākais ampērstundu (Ah) un ampēru (A) skaits. Sakarība vienkārša - jo lielāks Ah skaits, jo lielākai jābūt jaudai, ko izsaka ampēros. Vidējās klases kvalitatīvs akumulators būs marķēts, piemēram, ar cipariem 62 Ah un 540 A. Savukārt jaudīgam augstas klases akumulatoram uz etiķetes norādītais cipars būs jau 650A un vairāk. Vienkāršākie modeļi ir lētāki, jaudīgākie - dārgāki, taču noturīgāki pret dažādām pārslodzēm, raksturo Uģis Norenbergs. Spēcīgas jaudas akumulators benzīna motoram nebūs tik izšķirošs, jaudai daudz svarīgāk pievērst uzmanību, ja auto ir ar dīzeļdzinēju. Latvijā pārsvarā braukā jau krietnu laiku kalpojuši «dīzelīši», tiem vajag jaudīgus akumulatorus, novērojis eksperts un piebilst: «Pie mums dīzeļdzinējam nevar nopirkt akumulatoru, kas būtu par lielu.»


Akumulatori ar sārmu mūsdienās autobūvē praktiski vairs netiek izmantoti. Elektrolīts akumulatoros ir vai nu šķidrā, vai želejas veidā. Ja tas ir želejveida, tad būs noturīgāks pret vibrācijām, šādu akumulatoru var likt gandrīz jebkurā stāvoklī - nekas neiztecēs. Protams, tas ir arī dārgāks. Akumulatori ar šķidrumu parasti tiek novietoti tikai horizontāli. Dārgākiem modeļiem drošībai ražotāji mēdz iestrādāt dubultu vāciņu.

 

Jāizpalīdz uzmanīgi
Ziemā katram gadījumam var turēt automašīnā starta vadus, kas sarunvalodā tiek dēvēti par «krokodiliem». Taču, kad nākas kādam palīdzēt iedarbināt auto, jāuzmanās nenodarīt skādi savam braucamajam. «Nevajag dot «piepīpēt» ar rūcošu motoru!» piekodina eksperts. Labāk ir dzinēju noslāpēt, lai strādā tikai ģenerators. Jaunāki auto ir visai jutīgi, tāpēc labdarība var beigties arī bēdīgi.