Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ietrāpīt pareizajā klasē

2012. gada 1. novembris 16:07

182
Ietrāpīt pareizajā klasē

Izvēloties fotokameru, svarīgi vispirms saprast, ko plānojat ar to iesākt - pabildēt prieka pēc vai nopietni pievērsties fotomākslai.

 

Tālu pagātnē palikušas tās dienas, kad fotografēšana un bilžu izgatavošana bija gatavā ķēpa. Jānopērk filmiņa, jāieliek kamerā, «jātaupa» kadri, lai 24 vai 36 lodziņi neaizpildītos pārāk ātri. Pēc tam filma jāattīsta, jāuzspīdina uz papīra... Neapšaubāmi, darboties tumšā vannas istabā bija visnotaļ romantiski, taču tagad pie bildēm tikt ir krietni vieglāk. Vienīgi līdz ar digitālo kameru dzimšanu saasinājusies izvēles problēma - kā lai visā veikalu plauktos redzamajā gūzmā atrod sev piemērotāko? Un kura no tām nepievils, dodoties pretim zelta rudenim. Vai dzeltensārtās lapas bildēs tiešām būs tikpat skaistas kā dzīvē?


Fotokameras, kas attēlu glabā digitālā datu nesējā un spēj to uzreiz pēc uzņemšanas parādīt aparāta displejā vai datorā, var iedalīt trīs lielās apakškategorijās.

 

Kompaktkameras
Tautā par «ziepju traukiem» dēvētie fotoaparāti ir mazākie un vienkāršākie no visa piedāvājuma. Protams, arī lētākie. Cenas svārstās no 40 līdz 300 latiem, un ļoti labu knipsētāju ar 16 megapikseļu attēla sensoru var iegādāties par aptuveni 130 latiem. Par zīmoliem nav pārāk jāuztraucas, jo šajā tautas klasē ir pārstāvēti visi labākie žanra meistari - «Canon», «Nikon», «Olympus», «Panasonic», «Fujifilm», «Sony» un citi. Asā konkurence arī parūpējusies par zemu cenu, tādēļ atliek vien atlasīt pašam būtiskākos kritērijus. Piemēram, vai gribat arī iespēju filmēt Full HD izšķirtspējas video, vai jums ir svarīga divdesmitkārtīga optiskā pietuvinājuma iespēja un skārienjutīgs displejs. Šīs klases kameras lielākoties aprīkotas ar gudriem automātiskiem režīmiem, un pašam lietotājam ir ierobežotas iespējas kaut ko mainīt, taču amatieriem tas īsti nav vajadzīgs.


Attēlu kvalitāte pēdējos gados būtiski uzlabojusies, un vairāki šā gada modeļi nodrošina gan teicamas bildes, gan video. Jebkuri kritiķu apgalvojumi, ka «ziepju traukus» var aizstāt ar mobilajiem telefoniem, neiztur kritiku - attēlu kvalitātes atšķirība ir acīmredzama. Tātad, ja neesat ļoti prasmīgs un prasīgs fotogrāfs, taču jums vajag aparātu mājas jubileju, izlaidumu un ceļojumu iemūžināšanai, ar kompaktkameru pilnībā pietiks.

 

Pusprofesionālās kameras
Zem neizteiksmīgā nosaukuma parasti tiek «paliktas» bezspoguļa kameras, kas atšķiras ar masīvāku korpusu un nereti arī ar maināmu objektīvu. Labāka lēca nodrošina augstāku attēla kvalitāti, iespaidīgāku tālummaiņu, savukārt lielāks korpuss dod iespēju pievienot dažādus noderīgus atribūtus - atlokāmu displeju, vairāk īsceļu pogu, elektronisko skatu meklētāju, papildu zibspuldzi.


Šī vidusslāņa grupa piedzīvo acīmredzamu izaugsmi kopš 2008. gada, kad pasaule iepazina mikro četru trešdaļu sensora tehnoloģiju. Pašlaik pusprofesionālo kameru lauciņā ir visdažādākie aparāti, kuru cena svārstās no 100 līdz 600 latiem. Labākās šīs grupas kameras ir padārgas - maksā vismaz ap 400 latu, taču tas ir zelta vidusceļš korpusa izmēra un iespēju ziņā, tādēļ noderēs ikvienam.

 

Spoguļkameras
Visdārgākās un «prasmēm» bagātākās kameras. Tradicionāli «spogulenes» ir lielas un nepraktiskas ikdienas līdznēsāšanai, arī ceļojumos nav diez ko parocīgas. Taču attēlu kvalitāte ir apskaužama, tāpat kā iespējas uzstādīt pašam fotogrāfam vajadzīgos parametrus.


Spoguļkameras tiek iedalītas vairākās kategorijās, sākot no zemākā «gala», kuru pārstāv «Canon 1100D», līdz profesionālām pilna kadra sensora kamerām, tādām kā «Canon 1D» vai «Nikon D4». Attiecīgi arī cena svārstās no 300 līdz pāris tūkstošiem latu, turklāt vēl vairāki simti jāiegulda kvalitatīvas optikas iegādē. Taču iespējams iegūt kameru, kuras attēlus var publicēt glancētajos žurnālos vai milzu reklāmas plakātos ielas malā. Vai ikdienas lietotājam šāda kamera ir nepieciešama? Drīzāk jau ne. Ja tomēr jums ir brīvi līdzekļi un pastiprināta interese par fotomākslu, spoguļkameras iegādi nenožēlosiet.