Dzirkstele.lv ARHĪVS

Ar digitālo karti uz auto paneļa

2012. gada 1. jūnijs 12:09

2004
Ar digitālo karti uz auto paneļa

Agrāk, braucot tālākus ceļus, autovadītāji ņēma līdzi kartes, mūsdienās daudzi dod priekšroku navigācijas ierīcei GPS (globālās pozicionēšanas sistēma). Kam tā der un kā to var labāk izmantot, par to «Dzīvespriekam» stāsta Normunds Aldzers, SIA «Meklet.lv» valdes loceklis.

Acis pierē pašam
Navigācijas iekārta nav brīnumlīdzeklis - tā ir ģeogrāfiska karte, tikai digitālā variantā, skaidro eksperts. Izmantojot digitālo karti, atliek vien ievadīt vēlamo galamērķi un tad jau norādes turēs autovadītāju piesietu kā saitītē. Taču var arī piedāvātajam variantam nepiekrist un izvēlēties citu ceļu - tad iekārta automātiski maršrutu pārrēķina un dod jaunas norādes.


Papīra kartēs ne vienmēr būs redzamas vienvirziena ielas, vietas, kur satiksme aizliegta vai kur krustojumos drīkst nogriezties, taču aparāts par to informē. Tomēr digitālā ierīce nav autopilots - acis pierē ir tikai pašam šoferim, kuram jāseko ceļa zīmēm un jānovērtē situācija, pasmaida Normunds Aldzers. Autovadītājs var uzstādīt attiecīgu izvēlni, lai izvairītos no grants ceļiem, var plānot ātrāko vai īsāko ceļu. Ārzemēs GPS palīdz ietaupīt, ja tiek dota komanda izvairīties no maksas ceļiem.
Tas, cik bieži parādās atjaunotā informācija, atkarīgs no iestādēm, kas sadarbojas ar karšu izstrādātājiem. Ja par izmaiņām neviens nav paziņojis, tad kartē to nebūs. Piemēram, Latvijā labu laiku digitālajās kartēs netika uzrādīts Dienvidu tilts Rīgā vai Liepājas ostas pievadceļš. Savukārt Polijā bijuši gadījumi, kad ceļu vēl tikai sāk būvēt, bet kartē jau minēts asfalta segums.

 

Vārds nav svarīgākais
Jaunu GPS ierīci var iegādāties cenu amplitūdā no 39 līdz 300 latiem. Ir arī 400 un 500 latu vērti modeļi, taču ikdienas lietošanai tādi diezin vai būs vajadzīgi. Laba vidusmēra ierīce maksās latus 60. Par pazīstamas firmas vārdu, piemēram, «Bekker», «Garmin» vai «TomTom», pircējam gribot negribot būs nedaudz jāpiemaksā. Ierīces ar mazāk populāriem nosaukumiem, piemēram, «Euro Navi», «Multinavi», faktiski tiek ražotas pēc viena standarta, taču ir gana labas.


Visbiežāk autovadītāji zina nosaukt tieši «TomTom», taču šim navigācijas «mersedesam» piemīt viens mīnuss - visai slikta Latvijas karte. Citu firmu, piemēram, «IGO primo», «IGO 8», ierīcēm ir tādas, kurās iezīmēti pat mūsu valsts meža ceļi. Vislabākās Latvijas kartes, pēc eksperta vērtējuma, ir «Garmin» ierīcēm, kas gan nav no lētajām.

 

Karti aizmirst nevajag
Vislabāk navigācijas ierīci ar speciālu lipekli piestiprināt pie priekšējā stikla. Tas ir ne tikai ērtības labad - jābūt arī netraucētai signāla uztverei no mākslīgā pavadoņa. Mežā varbūt traucējumus nejutīs, bet problēmas varētu rasties, braucot pa ļoti šauru ielu, kuras abās pusēs ir augstas mājas.
Ja sāk zust signāls, nevajag satraukties. Vispirms eksperts iesaka novērtēt situāciju un apkārtējos apstākļus. Nokļūstot vietā, kur signāla uztvere nav traucēta, ierīce atkal strādās normālā režīmā. Braucot cauri tunelim, būtu ieteicams saglabāt vienmērīgu pārvietošanās ātrumu, citādi aprēķini var izrādīties neprecīzi.


Nevajadzētu aizmirst, ka GPS ierīce var būt iekārojama arī garnadžiem. Dodoties prom no automašīnas, eksperts iesaka drošības nolūkos noņemt ne tikai ierīci, bet arī tās stiprinājumu. Ir bijuši gadījumi, kad, redzot pie priekšējā stikla GPS «kājiņu», zagļi uzlauž automašīnu un pārmeklē visu salonu.

Kaut gan GPS piemīt daudzas priekšrocības, ieteicams tomēr ceļā paņemt līdzi arī veco labo karti. Tā būs noderīga, kad, iebraucot svešā zemē, nezinām precīzu rakstību. Ja nu atgadās tehniskas ķibeles ar smalko aparatūru, būs arī rezerves variants.