Dzirkstele.lv ARHĪVS

Glābj Kalnienas stacijas ēku

Malda Ilgaža

2011. gada 17. oktobris 08:00

1137
Glābj Kalnienas stacijas ēku

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis" ir piešķīrusi 2500 latus Kalnienas stacijas glābšanas darbiem. Darbi jāpaveic līdz novembra beigām.

"Tā nav liela nauda Kalnienas stacijas ēkai, kas salīdzinoši vēl ir pietiekami labi saglabājusies. Tā celta 1901.gadā. Nauda ir piešķirta galvenokārt stacijas koka ēkas pamatu atjaunošanai, jo ir sapuvuši guļbaļķi ēkas apakšējā vainagā. Stacijas telpās esam iecerējuši ielikt arī jaunu grīdu, jo arī tā savu laiku ir nokalpojusi un daudzviet jau šā tā labota," stāsta SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis dibinātājs un Latvijas Industriālā mantojuma fonda valdes priekšsēdētājs Andris Biedriņš.

 

Šobrīd SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis" strādnieki pamazām atsedz ēkas pamatus. Tiek pārmūrēti arī tās laikā gaitā brūkošie stūri. Šis darbs uzticēts bānīša konduktoram Armandam Korulim.

 

Kalnienas stacija ir vienīgā, ko Gulbenes novada dome ir iznomājusi SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītim".

 

"Tā ir vienīgā, kur mums arī juridiski ir tiesības kaut ko darīt. Papardes stacija pieder Guntāram Bērziņam, kuram ir tiesības tur kaut ko darīt, bet arī mēs neliedzam savu līdzdalību," saka A.Biedriņš.

 

Arī pie stacijas pagraba, kas celts reizē ar stacijas ēku, ir nozāģēti lielie koki, kuru saknes jau radījušas pamatīgas plaisas pagraba ķieģeļu sienās. Lai glābtu šo būvi, SIA "Gulbene - Alūksne bānītis" ir vērsies pēc finansiāla atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fondā.

 

"Ceram vismaz uz 500 latiem, lai šo būvi pagaidām varētu iekonservēt," bilst valdes priekšsēdētājs.

 

Fasāde un iekštelpas

Nākamajā projektā, kas būs saistīts ar Kalnienas stacijas ēku, ir plānots gūt līdzekļus, lai varētu atjaunot ēkas fasādi, vecos koka apdares dēlīšus nomainot pret jauniem, kā arī saglabājot autentiskos rotājumus, atjaunot arī durvis un logus.

 

"Ēkas ārējais izskats pa šiem gadiem krasi nav mainījies, vienīgi virs ieejas durvīm bija neliels jumtiņš. Par to liecina arī sena fotogrāfija," piebilst A.Biedriņš.

 

Iecerēts sakārtot arī stacijas iekštelpas. Tā sauktajā dzīvojamā galā, kur savulaik bijis ierīkots dzīvoklis, tagad ir doma izveidot telpas viesiem. Pamatīgi remontējamas arī pasažieriem domātā un kases telpa, kurās ar laiku iecerēts izvietot dažādus eksponātus. Arī tagad tūristiem ir iespējams iekļūt stacijas telpās, tikai tajās nekā nav ko redzēt. A.Biedriņš stāsta, ka savulaik stacijā bijušas pat divas uzgaidāmās telpas - otrās un trešās klases pasažieriem. Kopā ar arhitektiem izpētīts, ka izmantots zilganpelēks krāsojums, ko šobrīd nomainījusi lēta krāsota finiera apdare.

 

"Jumts stacijas ēkai ir ļoti labs, tāpēc varam domāt par citiem renovācijas darbiem," saka A.Biedriņš.

 

Savulaik dažu desmitu metru attālumā no stacijas ēkas kādreiz atradies arī ūdenstornis. To atjaunot nav paredzēts, jo arī Papardes stacijā ir ūdenstornis. Ar to pietiek, lai apmierinātu tvaika lokomotīves vajadzību pēc ūdens.

 

Zem viena "jumta"

"Cerēsim, ka bānītim arī turpmāk valsts iedos dotāciju, lai tas varētu kustēties starp Gulbeni un Alūksni, jo pasažieru ar katru gadu kļūst arvien mazāk. Šogad radītāji ir samērā labi, jo mūs "izvilka" pasažieru vilciens no Rīgas, kas bija saskaņots ar bānīti. Mums nekāds bizness tas nebija, tikai hobijs, reklāma un lielāks pasažieru skaits," vērtē A.Biedriņš.

 

Šobrīd notiek darbs ar Gulbenes un Alūksnes novada domi, lai kopīgi nodibinātu "SIA " Vidzemes bānīša parks".

 

"Uz to mudina līdzšinējā problēma, ka īpašumi atrodas dažādās rokās - pašvaldībām, akciju sabiedrībai "Latvijas dzelzceļš", privātām personām. Izveidojot šādu nodibinājumu, visi īpašumi būtu zem viena "jumta". Tas ļautu vairāk iesaistīt līdzekļus no dažādiem projektiem. Tas, cik ātri mums izdosies tādu izveidot, ir atkarīgs no pašvaldību atsaucības," saka A.Biedriņš.