Pētījums: gandrīz trešdaļa Latvijas skolēnu uzskata, ka farmaceitam jāpilda arī ārsta funkcijas

Kā noskaidrots portāla Prakse.lv projekta „Virtuālā prakse” ietvaros, Latvijas skolēniem ir liela interese, taču neviennozīmīgas zināšanas par farmācijas nozari un farmaceita darba pienākumiem. Taujāti par to, kādi, viņuprāt, ir farmaceita pienākumi, gandrīz trešdaļa jeb 29% respondentu kļūdaini atbildējuši, ka farmaceita darba pienākumos ietilpst arī cilvēka sliktās pašsajūtas iemeslu noteikšana un nepieciešamo medikamentu izrakstīšana vieglu slimību, piemēram, saaukstēšanās gadījumos. Savukārt puse (50%) Latvijas skolēnu uzskata, ka farmaceitam jāzina minimāli divas valodas, kamēr pareizo atbildi (Latvijā farmaceitam nepieciešams zināt vismaz trīs valodas) sniedzis 41% respondentu.
Prakse.lv
projektā „Virtuālā prakse” farmaceita darbu „BENU
aptiekās” skolēni var iepazīt, atbildot uz jautājumiem
par farmaceita ikdienas pienākumiem, uzdevumiem un tiesībām, nepieciešamajām
prasmēm, karjeras iespējām, medikamentu uzglabāšanu un izsniegšanu
aptiekā, kā arī farmācijas nozari kopumā.Kā rāda apkopotie rezultāti, vislabākās zināšanas skolēniem
ir tieši par regulējumiem, kas attiecas uz farmācijas nozari. Piemēram,
visi skolēni ir informēti par to, ka farmaceita darbību regulē gan
Farmācijas likums, gan arī Latvijas farmaceitu ētikas kodekss, tāpat
ļoti labas zināšanas skolēniem ir par farmācijas produktu kontroli
- 84% skolēnu zināja, ka farmācijas produktu ražošanu kontrolējošā
iestāde Latvijā ir Veselības ministrija.Nedaudz
kļūdaināki rezultāti tika uzrādīti, atbildot uz jautājumiem
par aptieku darbību. Piemēram, vērtējot aptiekas sniegto farmaceitisko
aprūpi, par farmaceitisko aprūpes indikatoru tiek uzskatīta pacientu
apmierinātība. Savukārt puse (52%) „Virtuālās prakses” dalībnieku
atzīmēja, ka indikators ir arī aptiekas finansiālā izaugsme.
Jautāti
par stingrās uzskaites zāļu uzglabāšanu, piektā daļa
(20%) skolēnu aplami norādīja, ka šādi medikamenti jāuzglabā
ārpus aptiekas, īpašā noliktavā. Tomēr 80% skolēnu atzīmēja
pareizo variantu, atbildot, ka zāles drīkst uzglabāt aptiekas telpās.
Tāpat
informācijas trūkums atspoguļojās arī skolēnu atbildēs par
medikamentu iedalījumu. Tikai 15% „Virtuālās prakses”
dalībnieku atzīmēja pareizo atbilžu variantu, ka medikamenti iedalāmi
patentētajos, vispārējos medikamentos un medikamentos, ko pārdod
brīvā tirdzniecībā bez receptēm. Turpretī lielākā daļa –
85% respondentu – uzskatīja, ka medikamenti tiek iedalīti recepšu
un bezrecepšu medikamentos.
„Sniedzot
iespēju skolēniem iziet virtuālo praksi, ļaujam ikvienam pārliecināties
par savām zināšanām, kā arī par to, vai farmaceita profesija skolēniem
šķiet interesanta un piemērota karjeras izvēle. Lai arī
atbildes uz atsevišķiem jautājumiem rādīja, ka skolēnu priekšstati
par farmaceita profesijas ikdienu un veicamajiem pienākumiem mēdz
būt maldīgi, tomēr kopumā Latvijas skolēni ir samērā labi informēti
par farmaceita karjeras iespējām, darba uzdevumiem un pat par farmācijas
produktu ražošanas kontroli. Tā kā interese no skolēnu puses ir
liela un iespējas mācīties – daudzveidīgas, ir pamats cerēt,
ka Latvijā aug talantīgu farmaceitu paaudze,” komentē „BENU aptieku” Attīstības
daļas vadītāja Viktorija Kļukina.
Kategorijas
- Afiša
- Sporta pasākums
- Izstāde
- Koncerts
- Balle
- Teātris
- Pasākums
- Baznīcā
- Meistarklase
- Kino
- Izlaidums
- Jauniešiem
- Senioriem
- Bibliotēkā
- Bērniem
- Tirdziņš
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Palīdzēsim ķepaiņiem!
- Mēs pamanījām!
- Citas ziņas
- Atbildam lasītājiem
- Reklāmraksti
- Veselība
- Kultūra un izklaide
- Dzīvespriekam
- Konkursi
- Horoskopi
- Sports
- Cope un medības
- Vietējās ziņas
- Kriminālziņas
- VĒLĒŠANAS 2017
- SAEIMAS vēlēšanas
- Pašvaldību vēlēšanas
- Vārds deputāta kandidātam!
- Latvijas ziņas
- Noderīgi
- Interesanti
- Eiropas Savienībā
- Laika ziņas
- Skolēnu, jauniešu aktivitātes
- Statiskas lapas
- Ceļojumi
- Ēdamprieki
- Projekti
- Projekts "Riska bērni"
- Projekts "Saimnieko gudri"
- Projekts "Kam ticēt?"
- Projekts "Medijs vai mediju izstrādājums?"
- Projekts "Paver plašāk logu no senatnes"
- Projekts "Mediju kritika"
- Projekts "10 gadi Gulbenes novadā - vai veiksmes stāsts?"
- Projekts "Rūpēsimies par vidi!"
- Projekts "Mediju projekts"
- Projekts "Vide"