Dzirkstele.lv ARHĪVS

Konference Gulbenes 2. vidusskolā

Konference Gulbenes 2. vidusskolā

23. oktobrī Gulbenes 2. vidusskolas vecākus, pedagogus un skolēnus pulcēja skolas konference „Globālā  izglītība skolā un ģimenē”. Būdami starptautiskā  projekta „Globālās izglītības sabiedrības veidošana” dalībnieki, konferencē diskutējām par attīstības izglītības jautājumiem: veselīgu dzīvesveidu, izglītību un lasītprasmi, ilgtspējīgu attīstību un starptautisko sadarbību. Konferences ievadā IAC Izglītības projektu vadītāja A. Tūna visus klātesošos pārliecināja, ka mūsdienīgai, uz attīstību vērstai skolai jāsagatavo skolēns, kurš orientējas mūsdienu pasaules norisēs, personiski  iesaistās pilsoniskajās aktivitātēs un ir vērsts uz sadarbību.

Gatavojoties konferencei, skolēnu līdzpārvalde organizēja 5.-8. kl. skolēnu aptauju par viņu uztura, brīvā  laika pavadīšanas un lasīšanas ieradumiem.  Aptaujas rezultātus analizēja darba grupās, tie noderēs arī klašu audzinātājiem turpmākajā darbā.

Darba grupa „Veselīgs dzīvesveids” (moderatore I. Garjāne) secināja, ka aktīvu, veselīgu un pozitīvu dzīvesveidu nevar iemācīt skola, tas ir jāapgūst, izdzīvojot to kopā ar ģimeni, skolotājiem un apkārtējām iestādēm (visbiežāk pieminētās- policija, glābšanas dienests, bibliotēka, muzejs, veikali, slimnīca, kultūras centrs). Grupa nāca klajā ar konkrētu ideju klāstu: deju vakari kopā ar policiju; sacensības skolēniem kopā ar vecākiem un skolotājiem ugunsdzēsēju depo; kopīgas talkas sadarbībā ar veikaliem; dārzeņu karnevāls sadarbībā ar slimnīcu; zemūdens sēņošana baseinā, ģimeņu organizēta pirtslotu lasīšana un siešana un daudzas citas lieliskas un „pustrakas” idejas. Kopsavilkums- esi aktīvs, organizē, iesaisties, visas iespējas ir tepat blakus!

Vides žurnāliste A. Tooma vadīja darba grupu „Ilgtspējīga attīstība”, viņa spēja aizraut ar savu pieredzi un pārliecināta zaļi domājoša cilvēka pozīciju. Grupas galvenie ieteikumi skolai: vairāk zaļo augu, pēc iespējas pāriet uz led spuldzēm, pa nakti atstāt tukšas kontaktligzdas un šķirot atkritumus arī skolā. Grupas vadītāja rosināja nodarboties ar rokdarbiem gan ģimenē, gan skolā, kā izejmateriālu izmantojot dabīgas izcelsmes resursus (īpašs ieteikums- izvairīties no plastmasas izmantošanas).

Novada  domes  Izglītības, kultūras un sporta nodaļas izglītības darba speciāliste A. Birzniece vadīja grupu „Globālā sadarbība”, kurā dalībnieki vērtēja starptautiskās sadarbības ieguvumus un riskus, jau pieejamos un vēl trūkstošos resursus, indivīda un skolas iespējas. Grupa secināja, ka starptautiskajai sadarbībai ir tikai pozitīvie aspekti, ka ieguvēji ir visi un katrs. Dalībnieki uzklausīja iedvesmojošu brīvprātīgā darba  Zambijā pieredzes stāstu un ierosināja skolai iesaistīties palīdzības akcijā Zambijas bērniem. Visi bija vienisprātis, ka nepieciešams izmantot daudzveidīgās neformālās izglītības iespējas savā novadā, valstī un pasaulē.

Ceturtā darba grupa diskutēja par lasītprasmi kā veiksmīgas izglītības pamatnosacījumu. Uz apgalvojumu „esmu labs lasītājs” noliedzoši atbildēja 20%, reti-17% respondentu no iepriekš veiktā pētījuma. Uz apgalvojumu „es protu atrast vajadzīgo informāciju tekstā”  ar „nekad”  un „reti” atbildējuši 29% respondentu. Kāpēc tā un ko darīt? Grupas moderatores A. Tūnas vadībā dalībnieki vienojās, ka svarīga ir lasīšanai draudzīga vide ģimenē un skolā, lasīšana „kopš dzimšanas”, spēlēšanās un darbošanās ar tekstu skolā un jēgpilnas lasīšanas attīstīšana. Par to, kādas ir jēgpilnas lasīšanas prasmes katram no grupas dalībniekiem, klātesošie varēja pārliecināties, veicot testu. Rezultāti sasmīdināja!

Liels paldies par darbu un idejām konferences dalībniekiem: vecākiem, pedagogiem, skolēnu pārstāvjiem un  iedvesmojošajām visu grupu vadītājām!

Noslēgumā citēšu kādu 12. klases skolnieku:” Uz šādu pasākumu es labprāt nāktu vēl.”